– Norske skip som var involvert i en såkalt slavefart, menneskehandel, lenge etter at den afrikanske slavehandelen ble forbudt. Dette er tema som det er skrevet veldig lite om av norske historikere, men som nå begynner å bli litt belyst, forteller Ann-Jorid Pedersen.
Den tidligere turistsjefen i Fredrikstad er levende opptatt av historie. Ann-Jorid Pedersen er i dag rådgiver og faglitterær forfatter. Søndag holdt hun foredrag på Isegran om slavehandelens bånd til Østfold.
– Vi vet ikke sikkert hvor mange skuter fra Østfold som deltok, sikkert fordi det er vanskelig å finne ut i registrene nøyaktig, forteller Pedersen.
- Les også: Truer Norge med rettssak for slavehandel
- Les også: De nordiske slavene
Østfold-skip fraktet kontraktsarbeidere
Den afrikanske slavehandelen er godt belyst i historiebøkene, men også indiske og kinesiske arbeidere ble i praksis håndtert og brukt som slaver til langt inn på 1900-tallet. Mange millioner kinesere og indere ble fraktet til det amerikanske kontinentet, flere døde på overfarten.
– Så langt har norske historikere sagt at norske skip var involvert i veldig liten grad, men vi kjenner til en god del tilfeller, forklarer Pedersen.
– Jens Amundsen, Roald Amundsens far, er en av de mest kjente fra Østfold. Han var involvert med kinesiske kulier som de ble kalt, kontraktsarbeidere, som ble sendt til Cuba for å jobbe på plantasjene. Vi vet også at senere, rundt 1900-tallet og utover, var det også flere Østfold-skuter som gikk i passasjerfart med kinesiske kontraktsarbeidere til andre steder i Østen.
Østfoldingers deltakelse i dette gjelder i perioden fra rundt 1830-40 og helt frem til 1920-tallet, forteller foredragsholderen.
Et mørkt og ukjent kapittel
– En kan si at det er et mørkt kapittel i Østfolds historie. Det er ganske sjokkerende når man begynner å lese om det og finner ut hvordan denne handelen foregikk.
Pedersen bemerker at vi må se og forstå disse menneskene i lys av den tiden de levde i.
– Men norske historikere, eller Norge i det hele tatt, har aldri tatt et oppgjør med det.
Hvorfor det i liten grad har blitt skrevet ned eller forsket på, tror Pedersen kan henge sammen med at mye av dette skjedde i dansketiden.
– Det passet kanskje dårlig med norskeprosjektet å snakke om hvordan Norge var involvert i slavehandelen. Man fornektet jo lenge at Norge var involvert i den afrikanske slavehandelen også. I tillegg er det nok vanskelig å finne gode kilder.
Utenfor Hvaler ligger noen av vrakene etter skip som ble brukt i slavehandel.
– Et av disse vrakene ligger ute ved Sand Marina på Hvaler. Det er en skute som gikk med såkalte emigranter, kinesiske arbeidere, til USA for å jobbe på jernbanen der på slutten av 1800-tallet, forteller Pedersen.