Hopp til innhold

Enorm elbilgarasje kan bli stående ubrukt

Oslo kommune har brukt flere millioner kroner på å bygge ladegarasjen under Akershus festning. Det kan være en bortkastet investering hvis det blir bilfritt sentrum, frykter Elbilforeningen.

Ladegarasje for elbiler under Akershus festning

MILLIONER: Oslo kommune har brukt over ni millioner kroner på å bygge 86 nye ladepunkter under Akershus festning. Garasjen åpner i desember.

Foto: Jane Rasmussen/NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Jeg tror det er viktig at vi fortsetter å legge til rette hvis vi skal få folk til å bytte fra vanlige biler til elbiler, sier leder i Elbilforeningen, Christina Bu.

Til nå har nordmenn blitt oppfordret til å kjøpe elbiler slik at de kan hjelpe til med å senke klimagassutslippene i Norge. Etter at forslaget om bilfritt sentrum ble lagt på bordet har Elbilforeningen vært bekymret for at elbilene og de nye ladestasjonene skal bli nedprioritert.

– Det er viktig at vi bruker den ladeinfrastrukturen vi har. Det er bortkastede penger hvis ikke ladestasjonene blir brukt, sier Bu.

Har brukt ni millioner kroner

Christina Bu - generalsekretær i Norsk Elbilforening

MILJØPOLITIKK: Christina Bu mener det er viktig for norsk miljøpolitikk å få flere til å kjøre elbil.

Foto: Idar Krogstad / NRK
Guri Melby (V)

VIL BRUKE GARASJEN: Guri Melby synes miljøbyråden burde latt elbiler få parkere i ladegarasjen mens de finner ut hvordan trafikken i Oslo sentrum skal bli fremover.

Foto: Olav Juven / NRK
Lan Marie Nguyen Berg

LOVER INGENTING: Lan Marie Nguyen Berg vil ikke si hva som kommer til å skje med ladegarasjen under Akershus festning.

Foto: Sarah Pierstorff / NRK

Til nå har Oslo kommune brukt over ni millioner kroner på å lage 86 nye ladepunkter for elbiler i «katakombene» under Akershus festning.

Dette blir verdens største offentlige ladegarasje. Den er én av to slike i hele hovedstaden og åpner i desember.

Venstres Guri Melby var byråd for miljø samferdsel da elbilgarasjen fikk grønt lys for utbygging. Nå frykter hun den får en kort levetid.

– Frem til nå har byråden avvist at elbiler i privat eie skal få lov til å kjøre i Oslo sentrum. Det tolker jeg som et nei til bruk av Akershus festning, og det synes jeg er veldig dårlig miljø- og klimapolitikk. Elbilpolitikken har faktisk vært en av de viktigste bidragsyterne til å få ned klimagassutslippene i Oslo, sier Melby.

– Kan ikke svare

Nettopp klimagassutslipp er de viktigste argumentene for et bilfritt sentrum. Likevel vil ikke byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne love noe ennå.

– Jeg kan ikke svare på akkurat hva som kommer til å skje med dette spesifikke prosjektet, men vi skal se på hva kan gjøre med de ulike elementene i arbeidet med et bilfritt sentrum, sier Berg.

Christina Bu, leder i Elbilforeningen, blir ikke beroliget. Nå håper hun at kommunen er åpen for nye forslag.

– Vi tror at man kan finne løsninger som gjør at denne ladegarasjen i Kongens gate fortsatt kan vært i bruk.

Ladegarasje Akershus festning

UNDER FESTNINGEN: Den nye ladegarasjen er bygget under Akershus festning.

Foto: Jane Rasmussen/NRK