Pasientombud Hilde Bråthner Johansen i Østfold håper det snart skal bli slutt på dagens ordning.
Men det må en lovendring til før alle pasienter har en vaktbikkje som passer på dem.
- Kunstig skille
- Det er et unaturlig skille synes jeg at pasientombudet bare har saker som dreier seg om spesialisthelsetjenesten.
Det vil si sykehuset og de klinikkene som tilhører sykehuset. For pasienter blir det et kunstig skille, sier pasientombudet.
- I Soria Moria-erklæringen har man gått inn for at kommunehelsetjenesten også skal høre inn under pasientombudets mandat, sier pasientombud Hilde Bråthner Johansen.
Mangler vaktbikkje
Dersom du trenger noen til å ivareta interessene dine i forhold til Sykehuset Østfold, da er det bare å ringe Pasientombudet.
Men hvis det er fastlegen din eller legevakten som er problemet, da finnes det som regel ikke noen vaktbikkje som passer på.
- Konsekvensen er at pasientene ofte ikke vet hvor de skal gå med klagene sine. Nå er det noen kommuner i Østfold som har brukerombud eller rettighetsombud, men det gjelder de langt færreste. Det må en lovendring til og den tror jeg er på trappene ganske snart, sier Bråthner Johansen.
Hun mener at det vil bli lettere for pasientene når de kan forholde seg til en klageinstans.