Mange har irritert seg over henslengte elsparkesykler.
Det kan også vanke en parkeringsbot når tohjulingen er dårlig parkert.
Boten er på 900 kroner.
I år har selskapet Ryde betalt over 2,5 millioner kroner i p-bøter i Oslo.
Kunden selv risikerer å måtte betale, eller selskapet som har leid ut elsparkesykkelen.
Det var Avisa Oslo som først meldte dette.
Litt rotete plassering av elsparkesykler på et fortau.
Foto: Nina Didriksen / NRKSammenligner bilder
Daglig leder Tobias W. Balchen i Ryde mener det ikke er ofte at sparkesykkelen feilparkeres.
– Det er klart at det er mye penger, men husk at vi har enormt mange turer, over to millioner i Oslo hittil i år, sier han til Dagbladet Børsen.
Ryde har nylig laget en system som gjør at kundene må være med og betale for feilparkeringer.
De sammenligner boten med bildet av parkeringen som kunden selv tar etter avsluttet tur.
– Dette gjør vi for å sikre at sparkesykkelen verken er blitt flyttet eller veltet, og for å bekrefte at vi er enige i ileggelsen, sier Balchen.
Om Ryde vurderer at boten er gitt feilaktig, vil de betale for den. Der det er tvil, vil de stå for 90 prosent av boten.
– Kun i tilfeller hvor vi er sikre på at gebyret er korrekt, vil det bli sendt videre til kunden. Kunden vil også da ha anledning til å klage.
«Vennligst ikke parker elsparkesykkelen utenfor vinduet», står det på lappen.
Foto: Nina Didriksen / NRKOver hundre klager
Ryde er ett av tre selskaper som leier ut elsparkesykler i Oslo.
Noen folk melder fra når de ser en slik tohjuling de mener er dumt parkert.
Bymiljøetaten i Oslo har fått inn 116 klager på elsparkesyklene.
Feilparkerte elsparkesykler er blitt et mindre problem, mener kommunen.
– Det er laget en parkeringsveileder i samarbeid med aktørene. Den har ført til bedre parkeringer, sier seksjonssjef Bjørn Håvard Hynne i bymiljøetaten i Oslo kommune.
I veilederen står det blant annet at det er lov å parkere på fortau, så lenge elsparkesykkelen ikke er til hinder og dermed kommer i konflikt med andre som bruker fortauet.