For mange eldre kan det være en utfordring å følge med på trafikkbildet som stadig endrer seg. Bare siden 2006 har det kommet 30 nye trafikkskilt. På Martinsen Trafikkskole i Fredrikstad holder de kurs for eldre bilførere som ønsker å friske opp bilkunnskapene sine.
– Burde være obligatorisk
Bjørg Bø er en av deltakerne på kurset. Hun fikk sertifikatet for 45 år siden og opplever at trafikkbildet har endret seg mye siden den gang. Hun har derfor hatt stor nytte av kurset og anbefaler alle eldre å melde seg på et slikt kurs.
– Jeg synes det burde være obligatorisk. Fra neste år skal de endre grensen for når man trenger å ha legeerklæring for å kjøre bil fra 70 til 75 år. Da er det ekstra viktig at eldre bilførere får frisket opp kunnskapene sine, sier hun.
For henne er sertifikatet en livskvalitet. Derfor ønsker hun gjerne å kjøre bil så lenge hun kan.
På kurset gjennomgår de blant annet vikepliktsregler, skilt, veioppmerking og parkeringsbestemmelser.
- Les også: Tøffere tider for eldre bilførere
Økning i eldre bilførere
Bjørn–Roger Gjermundsen noterer flittig. For selv om han har hatt førerkort i en mannsalder er det stadig nye ting å lære.
– Jeg tok jo sertifikatet i 1963 så det er mye som har endret seg på den tiden, sier Gjermundsen.
Kursleder og kjøreskolelærer, Kjell Iversen, tror den største utfordringen for eldre trafikanter er den voldsomme økningen i antall biler på veien.
– For mange av disse er det 40–50 år siden de tok førerkortet. Det er et annet stressmiljø nå enn da de tok sertifikatet, sier han.
– Halvparten av de over 50 år har sertifikat og det er klart at de ikke forblir femti i alle evighet. De blir eldre de også, så det er stadig en økning i antall eldre bilførere, sier han.
Kjøreskolelæreren har det travelt om dagen med flittige og lærevillige seniorer som har meldt seg på kurs.
– Det er et populært tilbud. Egentlig skulle ikke neste kurs gå før til høsten, men nå skal jeg ha kurs med en ny gjeng allerede neste uke, forteller Iversen som for tiden er den eneste kurslederen i Fredrikstad.
Les også:
Rundkjøringer en utfordring
Bjørg ønsket å melde seg på kurset for å friske opp trafikkreglene. For henne var rundkjøringer den største utfordringen.
Skal man tror kurslederen er dette noe som går igjen blant mange eldre bilførere.
– Det er tre ting vi terper spesielt på. Det er rundkjøringer, rundkjøringer og rundkjøringer, sier Iversen.
– Mange sliter med å plassere seg riktig i rundkjøringer. Spesielt i små rundkjøringene der oppmerkingen ikke er så tydelig og det er liten plass kan det være vanskelig, sier han som har stor forståelse for at dette kan være en utfordring.
– Det er mange rundkjøringer som ikke er så oversiktlige, så det er lett å bli forvirret.
- Les også: Stadig flere eldre mister lappen
– Er ingen supersjåfør
Olav Hvidsten, som tok sertifikatet i 1963, merker ikke de store forandringene i trafikken, bortsett fra et tettere trafikkbilde. Likevel har han hatt stor nytte av kurset og har også fått repetert enkelte ting som hadde gått i glemmeboken.
– Man kjører jo på rutine og legger til seg vaner etter så mange år, så jeg meldte meg på mest for å bli litt oppdatert på lover og regler i trafikken, sier han.
Selv om han har vært en aktiv bilist i snart femti år, vil han ikke erklære seg selv som en "supersjåfør".
– Jeg tror det er viktig å være ydmyk i trafikken. Man kan nesten ikke være for flink i trafikken og alle kan lære nye ting. Hvis du tror du er ufeilbar vil du også oppføre deg deretter og det kan være skummelt når du er ute og kjører, sier han.
Ungdommer verst
Ifølge kurslederen er det ikke seniorene man bør frykte mest når man er ute og kjører.
– Eldre er generelt sett ikke de verste råkjørerne, selv om det finnes unntak der også, sier han og legger til at de som regel er innblandet i mindre alvorlige ulykker.
– Det vi ser tendenser til er at eldre sjåfører ofte kjører litt for sakte enn det som er forsvarlig på landeveien, og at de holder en litt for høy fart på veier der man helst bør holde en lavere fart, for eksempel i tettbegyggelsesstrøk, sier han.
Det er derimot ungdommer mellom 18 og 24 som er innblandet i de mest alvorlige ulykkene. De står for 40 prosent av alle ulykker, som regel alvorlige utforkjøringer.