I 1994 ble området innlemmet på UNESCOS verdensarvliste.
Rune Andersson i det svenske Trafikverket, har fått kjenne på hvordan det er å bygge en vei inn i et verdensarvområde.
– Det har mange sider. I seg selv er det er veldig morsomt å bygge denne etappen. Men det er mange hensyn som må tas med tanke på kulturverden og naturverden, og de går ikke alltid overens, sier han.
- Les også:
Utgravninger
Den mest krevende veistrekningen har de spart til sist.
– Det har tatt lang tid og det har vært mange valgmuligheter på veien, forteller Andersson.
Han står og ser opp mot området der spaden ble satt i jorda for en uke siden. Der begynner nå arbeidet med rundt sju kilometer veitrekning. Her er hensynet til fornminner stort.
– Det er ganske mange fornminner her, men vi har gjort utgravninger i rundt tre år og lagt ned cirka 15 millioner på å grave ut fornminnene.
(Saken fortsetter under bildet,)
Respekt
Historisk sett er dette en av verdens største samling av helleristninger, fra bronsealderen 1800 f.kr og frem til 400 f.Kr. Det har bodd folk i området 8000 år.
– Det gir respekt. Det er bare å konstatere at det er et privilegium å få jobbe i dette miljøet, sier Andresson.
Fornminnene som er gravd ut er tatt vare på, og stilles ut på Vitlycke museum.
- Les også:
Museum langs veien
Veien skal være ferdig til 15. juni 2015. Da er den en sammenhengende firefeltsvei fra Norge til Göteborg. Fornminnene i området vil prege veien.
– Vi bygger en rasteplass som blir et tillegg til Vitlycke museum, som skal by inn besøkende til dette unike verdensarvområdet. Her kan man se mer enn bare helleristningene. Forhåpentligvis lokker det folk til å ta turen til museet og lære enda mer om området, forteller Andersson.