– Slik vedlikehold av veibanen er mer økonomisk og miljøvennlig - enn om vi skulle legge et helt nytt dekke, sier byggeleder Jan Lindahl i Statens Vegvesen til NRK.
Se video:
Sparer 300 kilo
Ifølge Statens vegvesen kan man spare store mengder asfalt og penger på denne måten. Slitasjen på E6 er stor, og for vegvesenet vil det på sikt bety svært mye.
– Asfalten legges bare i hjulsporet eller der det er slitt. Før brukte vi 400 kilo asfalt per løpemeter vei, nå bruker vi bare 100 kilo. Asfalt er jo også en ikke-fornybar ressurs, legger han til.
Slik «asfalt-lapping» er ifølge Statens Vegvesen en fullt ut godkjent måte å drive vedlikehold på.
Metoden er beregnet på de mest trafikkerte og slitte strekningene på E6 og større riksveier. På veien mellom Hvam til Gardermoen er det allerede gjort, og nå står E6 gjennom Østfold for tur.
Frykter ulykker
Men alle er ikke like begeistret som Statens Vegvesen. Norsk Lastebileierforbund mener sporfylling kan føre til at det oppstår kanter og ujevnheter i veibanen.
Der kan det samle seg mye vann, og skape problemer for både bilister og MC-førere.
Leif Reidar Malm, nestleder i Norsk Lastebileierforbund, frykter det verste.
– Vi er redd Statens Vegvesen sparer seg til ulykker på denne måten. Det kommer til å bli mye vann og humping. Jeg synes det er dumt at man ikke tar seg råd til å legge fullstendig dekke med en gang, sier Malm til NRK.
Malm er ekstra bekymret for motorsyklistene, som han mener er svært utsatt.
LES:
- Må freses
Generalsekretær i Norsk Motorcykkel Union, Morten Hansen, er ikke negativ til sporfylling i utgangspunktet, men minner om at lapping krever oppfølging.
Han forteller at det tidligere har skjedd ulykker hvor syklister har kjørt på en kant.
– Det er helt uproblematisk så lenge kantene er frest ned og det er helt jevne overflater. Da merker man ingenting, forteller han.
Men utseendet, det er det verre med.
– Pent er det jo ikke. Det ser rett og slett ikke fint ut det hele tatt, sier Hansen.