Stortingsrepresentant Erlend Wiborg fra Fremskrittspartiet i Østfold er skuffet over vedtaket.
– Jeg syns det er rart at de ønsker å påføre innbyggere og andre den ekstra belastningen ved å vedta at de ønsker bompenger.
Partifeller fra Østfold tok i går til orde for at regjeringens nye Infrastrukturfond skal ta regningen for resten av E18 mellom Oslo og Østfold.
– Fondet skal brukes til vedlikehold og bygging av blant annet viktige samferdselsårer og hovedårer, sier Jensen.
– E18 er vel akseptert som en hovedåre for trafikken inn og ut av Norge.
Lover å kjempe mot bomstasjoner
Erlend Wiborg har ikke tenkt å gi opp kampen for å få bygget E18 mer i tråd med det Frps partiprogram sier om bompengefinansiering.
– Vi skal gjøre det vi kan for å få bygget veien, for å få fortgang på det, men uten bompenger, sier Erlend Wiborg i dag.
Stortingsrepresentant Stein Erik Lauvås i Ap mener vedtaket i går er et steg i riktig retning, men han har ikke noe imot det hvis det plutselig skulle komme en rik onkel fra regjeringen innom på jobben.
– Dersom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kommer til Stortinget og sier at "På E18 nå, så tar vi hele regningen", så sier jeg tusen takk, veldig bra jobbet.
– Jeg ser optimistisk på det vedtaket Ås kommunestyre gjorde i går, fortsetter Lauvås.
– Skal vi ha en ny E18 ferdig mot Vinterbro så er dessverre bompengefinansiering en del av løsningen også på Akershus-siden.
Kan planlegge igjen
Dermed kan Statens vegvesen fortsette planleggingen av det de kaller et av de mest kompliserte bompengeprosjektene de har sett, sier prosjektleder Elin Amundsen.
– Vi utreder videre, og vil komme tilbake til politikerne med et endelig dokument som sier noe om hvor bommene skal stå, og hva det skal koste å passere.
– Etter det jeg forstår så er dette ett av de mest kompliserte bompengeprosjektene Statens vegvesen har hatt i region Øst. Det sier litt.