Hopp til innhold

E18-vedtaket i Ås splitter Østfolds politikere

Det er delte politiske meninger i Østfold om bompengevedtaket i Ås i går.

Bomstasjon

At Ås i går sa ja til bomstasjoner langs E18 skuffer Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Erlend Wiborg fra Moss.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Stortingsrepresentant Erlend Wiborg fra Fremskrittspartiet i Østfold er skuffet over vedtaket.

– Jeg syns det er rart at de ønsker å påføre innbyggere og andre den ekstra belastningen ved å vedta at de ønsker bompenger.

Ordfører Ås

Ordfører Johan Alnes (Ap) i Ås sa at staten må øke sin del av pengebruken på E18 mellom Østfold og Oslo, etter vedtaket i Ås kommune i går.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Partifeller fra Østfold tok i går til orde for at regjeringens nye Infrastrukturfond skal ta regningen for resten av E18 mellom Oslo og Østfold.

– Fondet skal brukes til vedlikehold og bygging av blant annet viktige samferdselsårer og hovedårer, sier Jensen.

– E18 er vel akseptert som en hovedåre for trafikken inn og ut av Norge.

Lover å kjempe mot bomstasjoner

Erlend Wiborg har ikke tenkt å gi opp kampen for å få bygget E18 mer i tråd med det Frps partiprogram sier om bompengefinansiering.

Erlend Wiborg er sosialpolitisk talsmann i Fremskrittspartiet

Wiborg lover at partiet skal gjøre det de kan for å fullføre E18 uten bompenger.

Foto: Eva Marie Bulai / NRK

– Vi skal gjøre det vi kan for å få bygget veien, for å få fortgang på det, men uten bompenger, sier Erlend Wiborg i dag.

Stortingsrepresentant Stein Erik Lauvås i Ap mener vedtaket i går er et steg i riktig retning, men han har ikke noe imot det hvis det plutselig skulle komme en rik onkel fra regjeringen innom på jobben.

– Dersom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kommer til Stortinget og sier at "På E18 nå, så tar vi hele regningen", så sier jeg tusen takk, veldig bra jobbet.

– Jeg ser optimistisk på det vedtaket Ås kommunestyre gjorde i går, fortsetter Lauvås.

Stein Erik Lauvås (Ap) er partiets førstekandidat-

Vedtaket i Ås tar oss ett skritt videre fram mot en ny E18, sier Stein Erik Lauvås (Ap).

Foto: Hermund Lybeck Kjernli / NRK

– Skal vi ha en ny E18 ferdig mot Vinterbro så er dessverre bompengefinansiering en del av løsningen også på Akershus-siden.

Kan planlegge igjen

Dermed kan Statens vegvesen fortsette planleggingen av det de kaller et av de mest kompliserte bompengeprosjektene de har sett, sier prosjektleder Elin Amundsen.

– Vi utreder videre, og vil komme tilbake til politikerne med et endelig dokument som sier noe om hvor bommene skal stå, og hva det skal koste å passere.

– Etter det jeg forstår så er dette ett av de mest kompliserte bompengeprosjektene Statens vegvesen har hatt i region Øst. Det sier litt.