Hopp til innhold

Regjeringa dropper toganbud på Østlandet: – Kaster bort penger, mener Høyre

Regjeringa vil ikke legge togtilbudet på Østlandet ut på anbud. Det kan bety at Vy fortsetter å kjøre togene i Norges mest folketette område.

Trontaledebatt

Trond Helleland (H) er skuffa.

Foto: Stortinget

Det skriver regjeringa i en pressemelding.

Om dette betyr at Vy fortsatt skal drifte alle lokaltog i Oslo-området og regiontogene til Gjøvik og Halden, er usikkert.

– Det er litt tidlig å kommentere det, men jeg kan i hvert fall si at vi har to statlige jernbaneselskaper, Vy og Flytoget, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Jernbanedirektoratet skal nå se på hvordan de vil løse direktetildeling av strekningene.

Skuffa konkurrent

– Jeg må si jeg er litt skuffa. Vi har lagt mye arbeid og ressurser i å lage dette tilbudet. Og vi mener vi kunne gitt de reisende på strekningene et enda bedre tilbud enn de har i dag, sier Lena Angela Nesteby i Nord – SJ Norge.

Men regjeringa mener det er bedre å ha få aktører i et komplekst jernbanesystem.

– Vi har ingen tro på at flere operatører vil bidra til et bedre tilbud til brukerne.

Ordfører Jon-Ivar Nygård (Ap) i Fredrikstad kommune.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) tror tilbudet kan bli bedre av å droppe toganbud.

Foto: Arbeiderpartiet

Og: De som får tildelt strekningene, kan vente seg nye krav. For skinner og signalsystem rustes opp, flere steder skal det bygges dobbeltspor.

– Vi forventer at den økte kapasiteten som følger av bedre infrastruktur tas ut i et bedre tilbud til kundene. Det vil vi stille krav om, sier Nygård.

– Kaster bort penger

Det var den forrige regjeringa som starta prosessen med konkurranseutsetting av tilbudet.

Og Høyres parlamentariske leder Trond Helleland mener det er dumt av regjeringen å avlyse.

– Konkurranse ville gitt bedre tog, flere avganger og grønnere trafikk. Her kaster regjeringa bort penger, sier han.

Vy tog

Et Vy-tog på Oslo S. Slik vil det være også i årene framover.

Foto: Astri Husø / NRK

Glad for avgjørelsen

Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Ringdal, er derimot fornøyd med avgjørelsen.

– Vi reagerte med glede over at regjeringen endelig leverer og sier at de stopper anbudskonkurransen. Vi tror det er det beste for å få et godt tilbud til passasjerene, og gjøre så jernbanen blir en god arbeidsplass, sier Ringdal.

Han mener at jernbanen har blitt svekket når den har blitt delt opp.

– Nå kan man ha en felles, helhetlig jernbane for Østlandet. Det tror vi, vi mener til og med at vi vet, at det vil styrke norsk jernbane, framholder forbundslederen.

Doble avganger

Strekningene Bergensbanen, Sørlandsbanen og Dovrebanen er konkurranseutsatt, noe som har vært vellykka, mener Helleland. Han bruker Bergensbanen som eksempel:

– Der vil det 12. desember bli nesten dobling av antall avganger og tog annenhver time mellom Oslo og Bergen på dagtid.

– Det vil bli bedre vogner og bedre komfort for de reisende. Er bedre tilbud tror jeg mange i Oslo-området også ville satt pris på, sier Trond Helleland.

Og ifølge tall fra Samferdselsdepartementet har Norge spart 12 milliarder på jernbanereformen, påpeker han. På grunn av effektivisering og konkurranseutsetting.

Allerede i gang

Jernbanedirektoratet var allerede i gang med konkurransen for blant annet Østfoldbanen, Gjøvikbanen og flere lokaltog.

Planen var å skrive kontrakt med togoperatør i mars. Nå blir det lagt på is, og konkurransen avlyses.

Det var også planlagt å sette InterCity-strekningene ut på anbud. Denne konkurransen vil nå vrakes.

Dermed vil Vy fortsatt drifte InterCity-tog på disse strekningene:

Statlig styring

– Vi mener tydelig statlig styring vil være best for å utnytte den begrensede kapasiteten på jernbanen i hovedstadsområdet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til NTB.

I pressemeldinga skriver departementet at de mener avlysing av konkurransen er i tråd med Hurdalsplattformen til den nye regjeringa.

Avtalene som allerede er inngått med Go-Ahead Nordic (Sørlandsbanen), SJ Norge (Dovrebanen) og Vy Tog (Bergensbanen) ligger fast.