– Dette er den største moderniseringen av jernbanen noen gang. Alle deler av den norske jernbanen blir berørt. Frem til 2030 skal vi har fornyet alle linjene, sier konsernsjef Sverre Kjenne i Bane Nor.
Siden 2015 har det digitale signalsystemet ERTMS blitt testet ut på Østfoldbanens østre linje. Det databaserte systemet sender all informasjon trådløst til en skjem foran lokomotivføreren, og skal erstatte de gamle lyssignalanleggene og gjøre signalfeil til tilnærmet historie
Testresultatene fra Østfoldbanen er så gode at Kjenne føler seg trygg på å bygge ut systemet over hele landet. Fredag ble den siste kontrakten signert.
– Det er krevende å rulle ut dette systemet på hele den norske banen. Men vi tar med oss erfaringene fra dette testprosjektet og satser på at det skal gå bra, sier Kjenne.
Prislapp på 20 milliarder
Signalfeil var i 2017 den største enkeltårsaken til togtrøbbel. En oversikt VG har laget viser at signalfeil førte til 20.514 forsinkelser og 3321 innstillinger på norske persontog i fjor.
Konsernsjefen i Bane Nor sier at testene på Østfoldbanen har ført til høy punktlighet.
– Erfaringene viser at Østre linje har blitt en av våre aller mest driftssikre baner, med en punktlighet på mellom 97 og 100 prosent, sier Kjenne.
Dagens signalsystemer er fra 1950-tallet og det vil koste omkring 20 milliarder kroner å oppgradere til det nye signalsystemet.
Er i gang med utbyggingen
Bane Nor har allerede begynt å forberede jobben på søndre del av Nordlandsbanen og på Gjøvikbanen, før resten av jernbanenettet følger etter.
Lokfører Robert Lund har vært testfører på Østre linje. Han sier at ERTMS har fungert bra under testperioden, men at det fortsatt er muligheter for forbedring og at det vil ta tid før systemet fungerer perfekt.
– Det er alltid rom for forbedringer, som det er med alt som er nytt. Men vi får nå mye mer informasjon enn vi har fått tidligere, og kan derfor planlegge kjøringen på en annen måte. I tillegg vil sikkerheten bli høyere både for personalet og for passasjerene, sier Lund