Hopp til innhold

Dette vogntoget er en dødsfelle

Livsfarlige vogntog på vei inn i Norge blir daglig stoppet av Statens vegvesen på grensen.

Dårlig sikret last på Svinesund

Denne lasten var altfor dårlig sikret da den kom inn i landet over den nye Svinesundsbrua torsdag.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

Flere utenlandske vogntog kommer til Norge som de rene dødsfeller.

Det avdekkes i Statens Vegvesens mange kontroller på grenseovergangen på Svinesund.

66 vogntog har fått bruksforbud

Fagleder i Statens Vegvesen, Hans Otto Grynning, forteller at kontroller så langt i år viser graverende mangler når det gjelder sikring av last og utstyr.

– Av 380 tunge vogntog vi har kontrollert fra begynnelsen av januar, har 66 fått bruksforbud. Det betyr at de ikke har fått kjøre videre før de har bedre sikringen av lasten, sier Grynning.

Torsdagens storkontroll på Svinesund var intet unntak. Flere skrekkeksempler ble avdekkket av kontrollørene.

30 vogntog ble kontrollert, og 11 fikk bruksforbud - fem av dem for manglende dokumenter, åtte for manglende kjetting, tre for teknisk stand (dårlige bremser) og seks for manglende eller mangelfull lastsikring.

– Vi har sett last som er svært dårlig sikret. Dette ser vi dessverre gang etter gang, sier Grynning til NRK.no.

Slitte dekk på vogntog stoppet på Svinesund

Ekstremt slitte dekk på vogntog stoppet i grensekontrollen på Svinesund.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

– Kan få fatale følger

Han forteller at det er mange utenlandske vogntog som stoppes med dårlig lastesikring på Svinesund, men det er også mange norske vogntog som blir tatt.

Grynning minner om hvor farlig det er når lasten ikke er sikret.

– I en gitt situasjon kan det få fatale følger, ikke bare for sjåføren og vogntoget, men også andre mennesker last faller av og sprer seg ut over veibanen eller lander på andre kjøretøyer og personer, sier Grynning.

Han mener at mange lastebilsjåfører - også norske - bør ta seg et tak i nakken og tenke mer på konsekvensene av ikke å sikre lasten skikkelig.

– Veldig ofte er det ikke samsvar mellom sikringen og tyngden på godset som fraktes. Dessverre gjentar dette seg hver eneste dag, sier Grynning.