Helleland fascineres av ekspress-digitalisering: – Norge er en spennende prøvekanin

Familien til digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) har testet både barnebursdag og begravelse over nettet.

Linda Hofstad Helleland intervjues via FaceTime.

Digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland har selv tatt i bruk nye måter å være sammen med andre på de siste ukene. Hun tror befolkningen nå tar et kvantesprang i digital kompetanse.

Foto: Per Øyvind Fange / NRK

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

Bursdagsfeiring via Skype

PCen fikk plass på kakebordet da bursdagsfeiringen skulle streames til slektninger som ikke kunne komme i selskap.

Foto: Privat

– Vi feiret bursdagen til 14-åringen digitalt. Familien i Trøndelag hadde pyntet seg og bakt kake, så blåste vi lys og delte ut gaver. Faren min lurte på hvorfor vi ikke hadde gjort dette før, men det har aldri slått oss, sier Linda Hofstad Helleland.

Hun sitter hjemme i Drammen og snakker over FaceTime (siden vi ikke fikk Skype til å fungere).

Som digitaliseringsminister i et av landene med best utbygd internett og størst tilgang på smarttelefoner, lar hun seg fascinere av stadig nye eksempler på hvordan folk bruker nettet smart.

Kastes ut på dypt vann

Musikere som spiller sammen uten å møtes, skoler som lærer elevene nye ting og forretninger som selger varer selv om dørene er stengt.

Hun tror befolkningen har hatt godt av å bli kastet ut på dypt vann på dette området.

– Vi er modne digitale brukere, der både barn og våre eldste har en smarttelefon. Det skiller seg ut internasjonalt, og Norge er en spennende prøvekanin. I alt det triste og vanskelige vi er i nå, så er det lyspunkter vi skal ta med oss som gjør at vi kan komme styrket ut av det når Norge skal bygges etter korona-krisen, sier hun.

– Fungerer overraskende godt

Et av områdene som i størst grad er tvunget til rask endring, er skolene.

Høgskolelektor Magnus Nohr mener det på noen dager skjedde en utvikling i digital undervisning som ville tatt tiår hvis ikke lærerne og elevene ble tvunget til å hoppe ut i det.

Magnus Nohr

I flere år har Magnus Nohr forelest for hundrevis av studenter via nettundervisning. Da bruker han blant annet tjenesten Whereby.

Foto: Per Øyvind Fange / NRK

– Det handler om å gi de digitale løsningene en sjanse. Jeg vil si at det fungerer overraskende godt så langt, sier han.

Han foreleser i pedagogisk bruk av IKT ved Høgskolen i Østfold, og har kontakt med mange lærere i disse dager. Når skolene har hatt tilgang på digitale løsninger uten å bruke det tidligere, tror han det langt på vei handler om tid.

– En lærerhverdag er hektisk. Hvis lærerne skal lære seg verktøyene, så må de vite at de får igjen for tiden det tar i løpet av en uke eller to. Det er gullet for ettertiden at man nå har lært seg ting man kan ta med videre, sier han.

Lærer Gro Helene Engelbrecht får bruk for både glimt i øyet og en god dose tålmodighet når hun underviser elevene sine fra hjemmekontor

Lærer Gro Helene Engelbrecht får bruk for både glimt i øyet og en god dose tålmodighet når hun underviser elevene sine fra hjemmekontor

150 mill. til digitalisering

Midt blant milliardene i krisepakker, deler Helleland nå ut 150 millioner kroner til diverse IT-prosjekter som skal bidra til å digitalisere Norge.

Målet er dels å effektivisere offentlig sektor, og dels å gjøre hverdagen enklere for befolkningen.

– Vi digitaliserer Norge i et høyt tempo for at innbyggerne og næringslivet skal få enklere tilgang til gode tjenester og for at offentlig sektor skal jobbe smartere og mer effektivt. I den krevende situasjonen vi er i nå ser vi hvor verdifullt det er å ha gode digitale løsninger for å kunne samhandle og løse konkrete utfordringer raskt, sier Helleland.

Status Norge

Sist oppdatert: 29.05.2020
8411
Smittet
30
Innlagt
237
Døde