Hopp til innhold

Dennis Olsen blir Porsche-fører

– Går dette bra, så kan jeg bli fabrikkfører om noen år.

Porsche Motorsport Junior Programme, Lausitzring Porsche Motorsport Junior Programme, Lausitzring

Unggutten Dennis Olsen (19) fra Våler i Østfold har blitt plukket ut som en av fire førere i et av de mest prestisjefylte juniorprogrammene i internasjonal motorsport.

Foto: Porsche AG / Porsche AG

– Det ble en high five med kompisen min, for å si det sånn, sier Dennis Olsen til NRK. Han kjørte gokart med en kompis da han fikk telefonen fra talentprogrammet.

Han var i talentfinalen sammen med tre andre, og da han hadde et ubesvart anrop fra Porsche, visste han at det enten en god, eller dårlig, beskjed.

– Da jeg ringte opp, så var det en dame som heter Andrea som svarte. Jeg sa hvem jeg var, og da sa hun bare «gratulerer». Da hoppa jeg litt rundt, forteller Olsen.

De første han ringte til da, var selvsagt foreldrene. For dette er stort:

– Hvis jeg gjør det bra, så blir jeg fabrikkfører i løpet av noen år. Og dermed landets første profesjonelle racingfører, forklarer han.

Porsche Motorsport Junior Programme, Lausitzring Porsche Motorsport Junior Programme, Lausitzring

Dennis Olsen får oppfylt drømmen, og får kjøre for Porsche. Dermed kan 19-åringen fra Våler i Østfold bli Norges første profesjonelle racingfører.

Foto: Porsche AG / Porsche AG

Bilfabrikanten Porsche har valgt 19-åringen som sin neste juniorfører, og dermed står sagnomsuste racerbaner som Daytona, Sebring og Le Mans for Olsens føtter. I sterk konkurranse med 120 andre, ble han plukket ut som bilfabrikantens store fremtidshåp.

– Dette er en drøm som går i oppfyllelse

Unggutten fra Våler i Østfold har blitt plukket ut som en av fire førere i et av de mest prestisjefylte juniorprogrammene i internasjonal motorsport. Med seieren i juniorkonkurransen følger det også med en økonomisk støtte på 150 000 euro til å kjøre tyske Porsche Carrera Cup.

Ifølge pressemeldingen kommer Olsen også til å få rådgivning innenfor media, fysikk og mental trening. Han vil også få den tidligere fabrikksføreren for Porsche, Sascha Maassen, som coach.

– Dette er en drøm som går i oppfyllelse for meg. De siste årene har Formel 1 vært målet, men jeg har innsett at det koster altfor mye penger å komme til Formel 1. Derfor meldte jeg meg på uttagningen for å bli en av Porsches juniorførere i sommer, og det er helt utrolig at jeg nå har blitt valgt ut. Nå ligger min fremtid i sportsvognsracing, sier Dennis Olsen.

Selv om sesongen hans ikke har vært optimal, så imponerte Olsen under en shootout på racerbanen Lausitzring i oktober. Olsen, som ikke har noe erfaring fra GT-racing, overbeviste Porsches ingeniører med sin kjøring på både våt og tørr bane med en Porsche 911 GT3 Cup-bil med 460 hestekrefter.

Til NRK forteller han at det hele begynte med at han sendte inn CV-en sin. Så har det vært fysiske tester, intervjuer og selvfølgelig kjøring på bane.

– Og jeg gjorde det veldig bra. Veldig bra, så nå er vi her da, smiler han.

– Ny utfordring

De andre Porsche juniorene i 2015 er franskmannen Mathieu Jaminet (21), samt italieneren Matteo Cairoli (19) og tyske Sven Müller (23) som fortsetter som Porsche-juniorer.

– Det er en glede for oss å støtte fire unge talenter for neste sesong. Porsche Carrera Cup i Tyskland og Porsche Mobil 1 Supercup har vist seg å være ideelle arenaer for morgendagens profesjonelle sportsvognsførere. Et perfekt eksempel er Earl Bamber, som i 2014 ble juniorfører for Porsche og som allerede i 2015 vant 24-timersløpet på Le Mans totalt, sier Porsches motorsportdirektør, Dr. Frank-Steffen Walliser.

Dennis Olsen har de siste årene kjørt Formel Renault 2,0, etter at han var erkerivalen til F1-fører Max Verstappen i gokart. Nå bytter han fokus, og vil kjøre Porsche Carrera Cup Tyskland i 2016.

– Dette blir en ny utfordring for meg, og jeg vil gjøre mitt beste for å lykkes i sportsvognsracing. Mitt mål er å bli en profesjonell racerfører, og sjansene for det er mye større i sportsvognsracing enn i Formel 1. Jeg mener også at sportsvognsracing på elitenivå, som 24-timersløpet på Le Mans, er vel så stort internasjonalt som Formel 1.

Så fremtida ser lys ut?

– Nå ser det fint ut, ja, ler Olsen.