Hopp til innhold

Deler privatlivet med 8000

Flere tusen mennesker følger med når Tor Olav er hos frisøren.

Toroborgen
Foto: Tor Olav Borgen, privat

Personlige nettsider, blogger, blir mer og mer populært. Tusener av nordmenn legger ut hverdagen og privatlivet på nett.

En av de mest populære bloggene i Norge skrives av 19 år gamle Tor Olav Borgen fra Kongsberg.

I to år har han lagt ut hverdagen på bloggen www.toroborgen.com , mellom 6000 og 8000 lesere klikker seg daglig inn for å se hva han spiste til middag, eller høre om dagens tur til frisøren.

Glad i oppmerksomheten

Toroborgen

Tor Olav legger ofte ut hva han spiser på bloggen.

Foto: Tor Olav Borgen, privat

- Jeg hadde vel et slags eksponeringsbehov, og det virket spennende å legge ut livet mitt på nett, sier han om starten for to år siden.

Siden den gang har han lagt ut tusenvis av innlegg. I en stadig økende norsk bloggverden, er han av stjernene.

- Vi er nå en gang interessert i menneskers liv, sier medieviter Marika Lüders om bloggfenomenet.

Lüders har doktorgrad i ungdoms bruk av sosiale medier, og er ikke overrasket over at så mange vil lese om, og kommentere, Tor Olavs hverdag.

Ivrige fans

Bloggingen har gjort nittenåringen fra Kongsberg populær. Innboksen fylles daglig opp med mail fra begeistrede lesere. På nettstedet facebook har han over 600 venneforespørsler. Bloggleserne går langt i å vise sin beundring.

- Det var en gang to jenter som hadde tatt et stort banner og hengt det på en bro. På banneret sto det ”Toro Borgen - Norges beste blogger,” forteller Tor Olav.

- Da ble jeg rørt, sier han.

Toroborgen

Den bærbare datamaskina er alltid med.

Foto: Privat

Bloggberedt

Tor Olav blogger hver dag, og innrømmer at han blir litt stressa hvis hjemmesiden ikke er oppdatert med siste nytt om hverdagslivet. I veska ligger en bærbar datamaskin og to kameraer klart slik at han kan dokumentere, og publisere, spisevaner, hårsveis og togturer.

Toroborgen vs Tor Olav Borgen

Selv om den som klikker seg inn på toroborgen.com både kan se Tor Olav hoppe i senga i underbuksa, eller lese at han løser kryssord med bestemor i påskeferien, får man ikke det komplette bildet av hans hverdag ved å lese bloggen.

Ifølge Marika Lüders deler ikke bloggerne absolutt alt med leserne.

- De har en kontroll med hva de ønsker å dele, man lager et redigert bilde av seg selv, sier hun om blogginnleggene.

Tor Olav er enig.

- Jeg har en regel om å ikke dele mer enn ca. 60 prosent av livet mitt, sier han.

- Det er en del ting folk ikke vet om meg også. Jeg er ikke Toroborgen når jeg er Tor Olav Borgen, avslutter han.