Hopp til innhold

De små lokalavisene vinner papirkrigen

Det viser opplagstallene for avisene som ble klare i dag. De store avisene mister flest lesere av papirutgavene.

Opplagstall for papiravisene

Det er de små lokalavisene som har mest fremgang i opplaget for papiravisene.

Foto: Christina Honningsvåg / NRK

Det er lokalavisene som vinner kampen om leserne av papiraviser.

Det viser opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening for 2013. I følge tallene for papiraviser er Eikerbladet den av avisene i Buskerud som fikk den største oppgangen i antall solgte utgaver.

Eikerbladet solgte daglig 175 flere aviser i fjor enn året før, og totalt solgte de 3076 aviser per dag i 2013. Avisen ligger også som nummer fire på topp ti-listen over lokalavisene i landet med høyest opplagstall.

Også Lierposten og Røyken og Hurums Avis hadde en økning i opplaget i fjor.

De store avisene taper

Det er de store papiravisene som taper opplagskampen i 2013, og Drammens Tidene mister klart flest.

I 2013 solgte avisen 29124 papiraviser, det er over to tusen færre enn i 2012.

En trøst for avisen kan være at tapene i opplaget blir litt mindre for hvert år.

Også de andre store avisene i fylket selger færre av sine papirutgaver.

Laagendalsposten, Bygdeposten og Hallingdølen har alle hatt en tilbakegang i opplaget på rundt 150 aviser per dag, mens Ringerikes blad solgte knappe 250 papiraviser færre per dag i 2013.

En ny trend

Mediebedriftenes landsforbund skriver at det fortsatt er slik at løssalget faller mer enn abonnementet. Løssalget går tilbake med 11,1 prosent, mens abonnementet faller med 3 prosent på landsbasis.

Samtidig vokser salget av såkalte e-aviser med over 90 prosent fra 2012 til 2013. Disse utgavene utgjør bare 2,4 prosent av totalopplaget.