Råde er blant de beste kommunene i landet på service og kunnskap i teknisk sektor. I Østfold er de best.
Kommunen skårer høyt på at det ligger mye informasjon på kommunens internettside.
LES:
Henriette Wisur Olsen, som er fagansvarlig for byggesaker i Råde kommune, har forklaringen.
– Kommunen har satset veldig på å forbedre funksjonaliteten og tilgjengligheten på hjemmesiden. Dette har vært politisk forankring. Undersøkelsen viser at det fungerer, sier hun til NRK.no.
Svarte ikke
Forbrukerrådet testet også servicen ved å stille spørsmål til kommunene via telefon og e-post.
På begge områder sviktet servicen i Halden.
Kommunalsjef teknisk og kultur Åsmund Bråtekas, kjenner ikke detaljene i undersøkelsen, men vil ta tak i servicen.
Han er misfornøyd med at avdelingen ikke svarte på e-postene.
– Jeg må sette meg bedre inn i saken, men det indikerer at kvaliteten ikke er god nok, sier Bråtekas.
Sjette sist
Servicenivået og kunnskapsnivået i teknisk sektor er undersøkt i 150 av landets kommuner.
Testen baserer seg på informasjon som er gitt på kommunens internettsider og svar via telefon og e-post. Av 150 undersøkte kommuner ble Halden nummer 144 på rangeringen.
– Hvis disse opplysningene er riktige er det ikke bra og jeg vil sette inn tiltak for å bedre kvaliteten på henvendelser umiddelbart, sier Bråtekas.
Les også:
– Et lederansvar
For hele undersøkelsen er 100 poeng maksimalt oppnåelig. Internett-delen teller 40 prosent, mens e-post og telefon teller 30 prosent hver.
Resultatene i undersøkelsen spriker. Blant de ti beste kommunene i landet er poengene på mellom 88 og 81 poeng, blant de ti dårligste er poengene på mellom 24,5 og 33 poeng.
– Service i kommunene er et lederansvar. Kommunene som scorer godt er det ledelsen har hatt en bevisst holdning over tid. De som forsatt scorer dårlig er ikke bevisst nok på ledernivå, sier Terje Kili, underdirektør i Forbrukerrådet.