Hopp til innhold

Datatilsynet fjerner ikke omstridt nettside

DRAMMEN (NRK): En nettside der elever anonymt kan rangere og gi karakter til navngitte lærere har skapt diskusjon den siste tiden. Likevel vil ikke Datatilsynet fjerne siden.

Ranger din lærer

UPOPULÆR: Nettsiden der elever kan rangere navngitte lærere er upopulær blant rektorer og lærere. Administratorene av siden mener de fleste kommentarene er positive.

Foto: Skjermdump

Rektorer og lærere mener nettsiden kan bli en belastning for lærerne som blir vurdert.

Det var Drammens Tidende som først omtalte saken.

De to som har laget nettsiden mener lærerne burde bruke tilbakemeldingene til å bli bedre i jobben sin.

Mener de fleste kommentarene er konstruktive

Luis Wenus og medelev John Oskar Skjeldsrum fra Drammen videregående skole velger nå å stå frem som administratorene av nettsiden, hvor elever kan vurdere lærere etter blant annet læringsevne og toleranse.

– De fleste av kommentarene er veldig konstruktive, så jeg håper at lærerne tar det til seg i stedet for å stå imot dette her, sier Wenus.

Luis og John

Det er Luis Wenus og John Oskar Skjeldsrum som står bak nettsiden der man kan rangere lærere.

Foto: Privat

Det er derimot ikke rektor ved Drammen videregående skole, Kristine Novak, enig i.

– Det kan oppleves å være personlig belastende for lærere som kan få kommentarer som er veldig kraftfulle, sier Novak.

Datatilsynet vil ikke fjerne nettsiden

Kim Ellertsen, avdelingsdirektør i Datatilsynet, sier de ikke vil fjerne nettsiden uten å ha sett nærmere på den.

Kim Ellertsen i Datatilsynet

Kim Ellertsen i Datatilsynet mener det bør være lov å ytre sine meninger om en lærer i det offentlige rom.

Foto: Datatilsynet

– Det vi eventuelt vil vurdere er om siden er i henhold til det regelverket som vi er satt til å administrere, sier Ellertsen.

Han påpeker at de som driver siden likevel har et stort ansvar.

– Man kan godt ytre sin mening om en lærer i det offentlige rom. Her har noen tatt ansvar for å sette det i system, og de påtar seg dermed at det som står der ikke skal være diskriminerende eller krenkende.

Kan skjønne at det skaper motstand

De to unge guttene sier at de har tenkt på det store ansvaret de har påtatt seg.

– Derfor må vi godkjenne alt som går gjennom nettsiden, og vi godkjenner det vi tenker er konstruktivt og ikke krenkende, sier Wenus.

– Skjønner du hvorfor nettsiden ikke har blitt så godt mottatt av alle?

– Ja, det kan være forståelig at man ikke vil at denne type informasjon skal ligge ute. Det er jo lærere som har fått mindre bra vurderinger, og jeg skjønner at det ikke er ønskelig. Samtidig har de aller fleste fått veldig mange positive tilbakemeldinger, avslutter han.