Ølsalget er i fritt fall på grunn av finanskrisen, innskrenkede skjenketider og endrede drikkevaner, skriver
Arbeidsplasser kan ryke
I årets to første måneder solgte norske bryggerier over tre millioner liter mindre øl enn i samme periode i fjor.
- Salget i utelivsmarkedet gikk ned 15 prosent i forhold til samme periode i fjor mens dagligvarehandelen hadde en nedgang på 7,5 prosent over hele landet, sier administrerende direktør i Hansa Borg bryggerier, Lars A. Midtgaard.
Les også:
Nedgangen har fortsatt i mars, og daglivareforretningene i grenseområdene er mye mer rammet enn andre fylker på grunn av nærheten til Sverige.
Nå begynner flere arbeidsplasser å bli veldig utrygge, og ved Hansa Borg bryggerier i Sarpsborg følges situasjonen nøye.
- Vi er særdeles påpasselige i forhold til våre kostnader, men januar og februar har ikke vært bra for bransjen, sier Midtgaard.
Les:
Kjøper billigere øl
Han sier at det er særlig to forhold som gjør at salget har gått kraftig ned.
- Fallet skyldes først og fremst innskrenkede skjenketider og en svak svenskekrone. Vi ser at dagligvareforretningene selger mindre øl fordi folk handler over grensen samt at det smugles mer enn før, forklarer Midtgaard.
Les også:
Og på toppen av det hele slo finanskrisen til for fullt.
- Det fører til at forbrukerne er mer bevisste i forhold til hvilke valg de gjør når de kjøper øl. De velger heller handelens egne merker som gir lavere marginer til dagligvareforretninger og bryggerier, forklarer han.
Dessuten er smugling en viktig årsak til nedgang i ølsalget.
- På grunn av nærheten til Sverige blir det smuglet inn store mengder øl til fylket, og det er ment både for privat forburk og til utelivsnæringen, sier han til NRK.
Uenig med politikerne
Den tunge starten på året kommer ikke som noen overraskelse på bransjen, iflkge Midtgaard.
- Vi har varslet dette lenge, og særlig i Fredrikstad, men også i Sarpsborg har vi merket effekten av innskrenkede skjenketider. Vi ser ingen grunn til at tidene skulle endres, sier han.
Les:
Midtgaard mener at de kortere åpninsgtidene på byenes utesteder kommer som følge av politiske hestehandler.
- Man tror at dette skal få en effekt i forhold til hvordan folk oppfører seg på byen. Denne saken er sterkt diskutert på lokalt nivå en rekke steder i landet, sier han.
Satser på varmere vær
I andre tunge stunder har ølsalget gått motsatt vei i forhold til andre produktgrupper.
- Dette er en en helt spesiell finanskrise. Tidligere har det vært slik at folk koser seg ekstra i tyngre tider. Sånn er det ikke denne gangen. På en annen side må vi ta med i beregningen at fra 1. jaunar i år innførte regjeringen en produktavgift på brus på 62 prosent, sier Midtgaard.
Nå setter bryggerbransjen sin lit til varmere vær.
- Vi håper vårsolen skal gjøre sitt for at vi skal oppleve vekst igjen, sier administrerende direktør i Hansa Borg bryggerier, Lars A. Midtgaard.