– Dette er veldig gledelig. Utenlandsferjene er en av de store utslippskildene i Oslo havn, sier næringsbyråd i Oslo, Kjetil Lund (Ap).
Utenlandsferjene står for 38 prosent av klimagassutslippene og enda mer av NOx – og svevestøv-utslippene på Oslo havn.
Utslippene skjer ved landligge med motorene i gang og alle systemer i drift, og ved inn- og utseiling.
Siste rederi ut
Som siste ferjerederi besluttet DFDS Seaways i juni å installere utstyret som trengs om bord neste gang København-båtene er inne til et lengre verkstedopphold.
– Vi har valgt å gå over til landstrøm fordi det er klart politisk ønske i Oslo. Det vil vi gjerne imøtekomme så Oslo kan få renere luft, sier informasjonssjef Gert Jakobsen i DFDS.
– Det vil skje i januar 2019 for det ene skipets vedkommende og i januar 2020 for det andre, sier han.
Color Line først
Da vil København-båtene kunne koble seg til landstrømanlegget som akkurat nå blir bygd på Vippetangen og er klart til drift over sommeren.
Stena Saga fikk montert utstyret om bord i april og kan hente strøm fra anlegget fra dag én. Color Line var tidlig ute og fikk landstrøm til de to Kielferjene på Hjortnes i 2011 og 2012.
– Jeg er veldig glad for den gode dialogen vi har hatt med rederiene om dette. Jeg har lyst til å rose dem for å vise samfunnsansvar og være miljøbevisste, sier Kjetil Lund.
Utslippsfri i 2050
Med landstrøm på plass er neste skritt for havna å gjøre de store utenlandsferjene utslippsfrie også ved inn- og utseiling. Målet er å få dem over på batteridrift innenfor Steilene innen 2025.
Utslippsfrie utenriksferjer er ett av tiltakene i en fersk handlingsplan for Oslo havn som nullutslippshavn. 85 prosent av CO₂-utslippene skal være kuttet i 2030; havna skal være helt utslippsfri i 2050.
Oslo havn jobber målrettet med å redusere utslippene fra havneaktiviteten på land. Kranene er i hovedsak elektriske; det samme gjelder foretakets biler.
På fjorden er Ruters mål at Nesoddbåtene skal være elektriske allerede neste år. Øybåtene skal over på batteridrift når nytt anbud begynner å gjelde i 2021.
Begrensninger
For lasteskip og cruiseskip setter imidlertid lover og regler, både nasjonalt og internasjonalt, begrensninger på hvor tøffe miljøkrav Oslo kan stille.
For cruisetrafikken jobber Oslo derfor med å lage felles regler sammen med andre norske og nordeuropeiske havner.
– Hvis én havn går foran og lager helt andre regler enn alle andre, er det fort gjort at cruiseskipene begynner å gå andre steder. Vi står mye sterkere hvis vi lager regler sammen, sier Kjetil Lund.
- Les også: Vil ha raskere utslippskutt i Oslo havn
- Les også: Krever fortgang i landstrøm til cruiseskip i Oslo
- Les også: Cruiseskip forurenser oslolufta