Hopp til innhold

D/S Turistens hjemkomst i fare

Det spøker for D/S Turistens sjøsetting på Haldenvassdraget neste år dersom det fortsatt blir stengte sluser i vassdraget.

Haldenvassdraget

Det er mulig at D/S Turisten ikke kommer tilbake til Haldenvassdraget neste år dersom det fortsatt blir stengte sluser i vassdraget.

Foto: NRK/Lise Gro Andersen

Mange har gledet seg til at Haldenvassdragets dronning, dampbåten D/S Turisten, skal sjøsettes på Femsjøen neste år.

Har brukt 40 millioner på båten

Men det er slett ikke sikkert at det blir noe av båtens hjemkomst.

Det sier Alf Ulven, en av eierne som til sammen har brukt 40 millioner kroner på å heve båten fra Femsjøens bunn og gjøre den klar for sjøsetting neste år.

Båten er i ferd med å bli totalt restaurert, men Ulven sier at dersom slusene i vassdraget fortsatt skal være stengt på grunn av krepsepest, er det fare for at D/S Turisten ikke kommer til Østfold neste sommer.

- Kan måtte vurdere å sette båten ut et annet sted

- Dersom vi ikke kan ha en langsiktig tro på at det er mulig å kjøre på vassdraget med åpne sluser, vil vi måtte vurdere å sette D/S Tursiten på vannet et annet sted - eller rett og slett avhende hele prosjektet. Det kan jo selges, sier Ulven.

Han tror at om Mattilsynet fortsetter å stenge sluser i Haldenvassdraget, blir det slutt på turistbåttrafikken i området.

- Enden på visa da blir at dagens M/S Turisten vil forsvinne og at D/S Turisten ikke får sin planlagte renessanse. Så blir det jo en del stengte sjøer, og så får man ha kreps, om man klarer å få krepsen til å leve der, sier Ulven.

- Ikke nok å kjøre bare nedenfor Ørje sluser

Han tror ikke at det vil være aktuelt å gå med på å kjøre D/S Turisten bare mellom Strømsfoss og Tistedalen nederst i vassdraget.

- Det er en amputert løsning. Vi har hatt som målsetting at hele vassdraget skal brukes, slik det var fra gammelt av. Vi vil at båten skal gå fra Tistedal til Skullerud, men med stengte sluser er det klart at det ikke går, sier Ulven.

D/S «Turisten» ble bygget på Nylands mekaniske verksted i 1887 og fraktet passasjerer og varer på vassdraget frem til 1963.

I 1967 ble båten senket i Femsjøen, men i 1997 ble den hevet av en gruppe lokale entusiaster, deriblant Alf Ulven.

Båten er under restaurering, og etter planen skal den settes ut i Femsjøen igjen i juni 2009.