Hopp til innhold

Color Line kan avlaste for trailertrafikk på Svinesund

Fryktede trailerkøer på E6 kan bli redusert, dersom Color Line får styre tungtrafikk til tog og båt.

Grenseovergang ved Svinesund

JERNBANE OG FERGE KAN REDDE E6. Trailertrafikken på E6 over Svinesund kan bli redusert, dersom Color Line får gjennomslag for prosjektet 'Fra Narvik til Larvik', som medfører frakt av fisk på tog og båt.

Foto: Rainer Prang / NRK

Color Line ønsker at de enorme mengdene med fisk, som årlig fraktes med hurtigferjen "SuperSpeed 2" fra Larvik til Danmark, for fremtiden skal komme til Larvik med tog.

- Det ligger et ferdig jernbanespor fra Narvik og helt inn til havna i Larvik.

Vi synes det er verdt å se på hva som skal til for å snu transportstrømmen over fra vogntog til tog og båt, sier kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til Narvik-avisen Fremover.

Les også:

Ill. foto

STOR FISKETRANSPORT OVER SVINESUND. 10,5 tusen tonn ble tollekspedert ved Svinesund tollsted i 2012. Det er kun en brøkdel av all fisk som eksporteres med vogntog over E6 til Europa.

Foto: Rainer Prang / NRK

Stor fisketrafikk over Svinesund

Hvis fisketransporten kan bli omdirigert fra Nord-Norge til Larvik og fra trailer til tog, vil det kunne bety at den enorme tungtrafikken over Svinesund blir redusert.

Hvert år passerer rundt 700 000 vogntog over Svinesund, og mange av disse har fisk ombord på vei ut av landet.

- På Svinesund ble det tollekspedert rundt 10, 5 tusen tonn i 2012, sier Kristin Breiland, som kontorsjef for toll og avgiftsrevisjon i Tollregion Øst, til NRK.no.

Breiland sier det som tollekspederes av fisk på Svinesund er en brøkdel av all fisk som eksporteres fra Norge over grensen via E6 på Svinesund.

- I tillegg tollekspederes det fisk flere andre steder i landet, og dette registeres ikke på Svinesund når vogntogene passerer grensen, sier hun.

Les også:

Trailer

FRYKTER TRAILERKØER. I lang tid har det vært hevdet fra jernbaneforkjempere, at det må bygges dobbeltspor for tog helt til Halden og videre over til svenske Öxnered, ellers sprenges E6 før 2025. Beregninger viser at godstrafikken på vei i Østfold i 2024 vil ligge 33 prosent over dagens nivå, i 2043 101 prosent over dagens nivå.

Foto: Rainer Prang / NRK

Må ha kontinuitet i fergetrafikken

I følge Østlands-Posten har fisketransporten et voldsomt vekstpotensial, men det krever utbygging til dobbeltspor på Ofotbanen, der det allerede er kapasitetsproblemer.

Prosjektet «Fra Narvik til Larvik» er oversendt Samferdselsdepartementet, og Color Line ønsker forslaget tatt inn i Nasjonal Transportplan 2014-2020.

Rederiet ser for seg å utvikle Larvik havn til et regionalt trafikknutepunkt, noe som tas imot med åpne armer av Larvik havns sjef.

Havnedirektør Jan Fredrik Jonas sier til Østlands-Posten at Color Lines initiativ er velkomment, og at det vil kreve forbedret infrastruktur og regularitet i rutetilbudet Larvik- Danmark.

Passasjertog på Ofotbanen i Norddalen

BØR BYGGE UT OFOTBANEN. Color Line har i forbindelse med Nasjonal Transportplan foreslått at Ofotobanen (bildet) bygges ut til dobbeltspor.

Foto: Samfoto/NTB SCANPIX / Helge Sunde

Stor miljøgevinst

I forbindelse med arbeidet til Nasjonal transportplan 2014-2023 har TØI laget grunnprognoser for godstransport frem mot 2043.

For Østfold kan det bli en årlig gjennomsnittlig vekst på 2,4 prosent i perioden frem mot 2043.

Med disse prognosene vil godstrafikken på vei i 2024 ligge 33 prosent over dagens nivå, i 2043 101 prosent over dagens nivå.

Color Line har fått Bellona til å regne på klimagevinsten ved å flytte fisketransporten fra vogntog til tog og båt.

Ifølge beregningene miljøstiftelsen har gjort, vil tog- og båtfrakt av ett tonn fisk fra Narvik til Milano gi en CO2-besparelse på 58 prosent i forhold til å skulle sende samme mengde fisk med trailer hele veien.