– Vi lanserer en redningspakke for kollektivtrafikken, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG).
Hun møter NRK i trikkegata Thorvald Meyers gate for å fortelle om storsatsingen i revidert Oslo-budsjett.
Byrådet vil der bruke over 400 millioner kroner ekstra til kollektivtrafikken. Budsjettet blir lagt fram tirsdag.
– Vi må gjøre alt vi kan for å holde hjulene i gang, sier Stav.
Ni tusen eneboliger
Kollektivselskaper landet rundt sliter med høye kostnader og har truet med rutekutt.
Høye strømpriser rammer kollektivtrafikken i Oslo særlig hardt. Det er fordi Oslo har trikk og T-bane.
Trikken og T-banen bruker like mye strøm som 9000 eneboliger, ifølge Sporveien.
Til sammenligning er det snaut 7000 eneboliger i hele Lillehammer kommune.
Sporveien opplyser at den ekstra strømregningen i fjor ble på 283 millioner kroner.
– Det er paradoks at regjeringen gir strømstøtte til varmekabler i oppkjørselen til folk, men ikke til kollektivtrafikken, sier miljøbyråden.
I tillegg kommer økte priser på alt mulig annet og ettervirkningene av pandemien. Fortsatt er ikke alle passasjerene tilbake etter korona.
NESTEN NORMALT: De fleste passasjerene er tilbake etter pandemien, men ikke alle.
Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRKEnten kutt eller prisøkning
Uten ekstramillionene ville de reisende blitt rammet.
– Da måtte man enten måttet vurdere et kutt i tilbudet eller øke prisene. Ikke noe av det er aktuelt for byrådet. Vi ønsker tvert imot å styrke tilbudet og kutte prisene ytterligere.
Stav viser til at enkeltbillettene i snitt ble 20 prosent billigere i april. Over sommeren blir prisen på månedskort for alle under 20 år 30 prosent lavere.
– MDG går til valg på å kutte prisen på månedskortet for alle med 40 prosent, sier hun.
5 mrd. for å gjøre kollektivtrafikk gratis
Men det er langt igjen til at kollektivtrafikken blir gratis, slik slik Stavanger vil bruke 200 millioner kroner i året på.
I hovedstadsområdet snakker vi helt andre summer.
I Oslo ville gratis buss, trikk og bane kostet om lag 3 milliarder kroner. I hele Ruter-området i Oslo og Akershus ville tapet av billettinntekter vært på 5 milliarder.
I tillegg ville det trolig blitt økt etterspørsel og behov for enda flere busser, trikker og T-bane-avganger. Det ville kostet enda mer penger.
– Det er et kjempespennende forsøk. Jeg kommer til å følge det tett.
– Men vi må se på helheten. Halvparten av alle kollektivreiser foregår i Oslo, 350 millioner reiser i året. Det er en litt annen skala enn i Stavanger, sier Stav.
200 mill. til Ruter i Akershus
Kollektivtilbudet i Oslo og nabokommunene henger tett sammen. Ruter har ansvaret, og Oslo og Viken eier Ruter sammen.
REDDER TILBUDET: Fylkesråd for finans i Viken, Edvin Søvik.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTBFylkesrådet i Viken ser de samme problemene som Oslo: Kostnadene øker. Det er fortsatt svikt i billettinntektene. Og overgangen til utslippsfrie busser og båter koster mye penger.
Fylkesrådet har derfor foreslått om lag 200 millioner kroner ekstra til Ruter i sitt reviderte budsjett.
I tillegg kommer 56 millioner til ØKT (Østfold Kollektivtrafikk) og 47 millioner til Brakar i Buskerud.
– Dette er nødvendig for å unngå kutt. Med dette redder vi kollektivtilbudet i hele Viken ut 2023, sier finansbyråd Edvin Søvik (Ap).