Byråd om Oslopakke 3: Må vurdere om det er noen vits å fortsette samarbeidet

– Det jeg må spørre meg er hvorfor vi skal være lojale mot en avtale som den andre parten bryter gang på gang. MDGs Lan Marie Berg har kalt inn til krisemøte i Oslo-byrådet tirsdag.

Lan Marie Berg

– MILJØSVIK: Miljøbyråd Lan Marie Berg har nå bedt om et krisemøte i Oslo-byrådet.

Foto: Anders Fehn / NRK

Oslos miljø- og samferdselsbyråd er svært kritisk til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i Viken mandag sikrer flertall for utbygging av E18 vest for Oslo. Det førte til at MDG og SV gikk ut av fylkesrådet i Viken.

Nå sår hun tvil om MDG Oslo vil være med videre samarbeid om Oslopakke 3-avtalen.

– Vi må nå vurdere om det er noen vits å fortsette dette samarbeidet, når det allikevel ikke respekteres, skriver Berg på sin Facebook-side.

Oslopakke 3 er en overordnet plan for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.

– Dette er tidenes miljøsvik i Oslo-regionen. Om ti år skal regionen være fri for klimautslipp, og da må vi gjøre kollektivtilbudet bedre og billigere, ikke bygge mer motorvei, skriver Berg på Facebook.

Miljøbyråden har nå bedt om et krisemøte i Oslo-byrådet for å drøfte situasjonen som har oppstått.

Skylder på Hareide

Byrådsleder Raymond Johansen under en pressekonferanse i Oslo Rådhus om koronasituasjonen i Oslo.

Byrådsleder Raymond Johansen ser ikke vekk fra at avtalebruddet kan få konsekvenser.

Foto: Vidar Ruud / Vidar Ruud

Byrådsleder Raymond Johansen gir samferdselsminister Knut Arild Hareide skylda. Fordi Hareide koblet E18-utbyggingen med Fornebubanen, og sa at det ikke blir noen bane om ikke veien også bygges.

Det mener Johansen i realiteten oppfordret lokalpolitikere til å bryte samarbeidet.

– Den oppfordringen har Viken fulgt. Denne nye arbeidsformen kan sette Oslopakke 3-samarbeidet i fare.

Hengt sammen fra starten

Samferdselsminister Knut Arild Hareide ( KrF).

Samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Foto: Tobias P. Simonsen / NRK

– Det syns jeg er en spesiell uttalelse, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

– Vi vet at E18 har vært en del av Oslopakke 3, som både Oslo og Viken har skrevet under på tidligere, så sent som i 2016.

– Statens sine penger ville vært på plass men de andre midlene for å Fornebubanen, ville ikke vært det, om vi ikke også fikk E18.

Hareide er glad for at fylkesrådet i Viken nå har kommet til en endelig beslutning.

– Dette er et prosjekt som det har vært enighet om i Oslo og gamle Akershus i mange tiår. Folk har ventet veldig lenge på det, så dette er positivt.

Arkitektskisse Fornebubanen

Oslopolitikerne sår tvil om videre samarbeid om Oslopakke 3

Illustrasjon: Fornebubanen