Hopp til innhold

Teslaeiere får 42 ladepunkter - andre elbilister har tre

Elbilprodusenten Tesla bekrefter at de snart vil bygge det som blir Europas største ladestasjon med over 40 ladepunkter for sine elbiler i Rygge i Østfold. Eiere av andre elbiltyper er henvist til tre ladepunkter i nærheten.

Tesla og ladestasjon for andre elbiler

Teslabiler får en megaladestasjon for 42 biler samtidig ved siden av denne ladestasjonen med tre ladepunkter for andre elbiltyper.

Foto: Lars H. Pedersen / NRK

Teslas hurtigladestasjon vil ligge langs E6 ved Moss lufthavn Rygge og skal kunne betjene 42 elbiler samtidig. I størrelse blir denne ladestasjonen for Teslabiler bare slått av en helt nyåpnet ladestasjon i Kina, og det kommer like store ladestasjoner i California.

– Vi investerer mye i å bygge ut ladenettverket slik at det skal være lett å dra på langtur med bilene våre, og gleder oss til å åpne denne stasjonen i Rygge, sier kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland.

Etter det NRK erfarer har Tesla kjøp tomta i Rygge Næringspark og har som mål å ferdigstille ladestasjonen allerede i løpet av 2017.

Fra før har selskapet sin største hurtigladestasjon på Nebbenes, ved E6 nord i Akershus.

Få ladepunkter for andre elbiler

Elbil ved hurtigladesatsjon

Ander elbiltyper enn Tesla er henvist til tre kontakter i Rygge. Nå får Teslaeiere en ladestasjon med 42 ladepunkter.

Foto: NRK

Den store ladestasjonen for Tesla blir nabo til en bensinstasjon der det er tre ladepunkter for andre elbilmerker.

Tall fra Elbilforeningen viser at Teslas elbiler utgjorde under 15 prosent av alle elbiler i Norge i første halvår av 2017.

Elbilforeningen slår fast at det trengs en tredobling av hurtigladere langs norske veier de neste tre åra, og at de er glade for alle utbygginger som øker kapasiteten for hurtiglading av elbiler her i landet.

Målet for utbygging av hurtigladestasjoner for elbiler i Norge er at det skal finnes en lademulighet for hver femte mil langs hovedveinettet.

– Flere har elbil som hovedbil

Tesla hurtiglader på Solli i Østfold.

Tesla har eget ladesystem, og bygger egne hurtigladestasjoner som ikke kan brukes av andre elbileiere.

Foto: NRK

Dersom elbilene skal være brukbare som nummer en-bilen i en familie, må være god tilgang på hurtiglading på lengre turer. Det er ikke alltid tilfelle for elbiler i dag.

– I Norge er det en voldsom interesse for og økende kunnskap om elbiler, og stadig flere velger det som sin hovedbil, og da er det viktig med en god infrastruktur, for eksempel til langtur, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

Deres strategi er klar.

– Vi bygger ut ladestasjoner langs viktige reiseruter og viktige reisemål, slik at det er lett å dra på langtur.