Hopp til innhold

Bussbransjen krever handling etter nok en dødsulykke

En samlet bussbransje mener det er på høy tid at sjåførenes sikkerhet blir prioritert. Nå har de bedt om hastemøte med samferdselsministeren.

To busser med massive skader etter en frontkollisjon. En arbeider står foran den ene bussen.

To busser ble påført massive materielle skader etter en frontkollisjon i Fredrikstad i romjulen. En av sjåførene omkom, mens den andre ble alvorlig skadet.

Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK

Minst ti bussjåfører har mistet livet i møteulykker på norske veier siden 2011. Senest i romjulen omkom en sjåfør i en frontkollisjon mellom to busser i Fredrikstad.

I dag finnes det ingen krav til kollisjonssikkerhet i fronten av norske busser.

Strengere sikkerhetskrav er på trappene, men både Yrkestrafikkforbundet og Fagforbundet har tidligere uttalt til NRK at de mener den foreslåtte endringen er for dårlig.

Sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund, NHO Transport og Spekter har de nå bedt samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) om et hastemøte.

Vi ønsker å diskutere hvordan man kan fremskynde arbeidet og få økt trykk for strengere internasjonale krav, sier administrerende direktør i NHO Transport Jon H. Stordrange til NRK.

Samtidig ber bransjeorganisasjonene ministeren vurdere innføring av ytterligere tiltak for å bedre sjåførenes sikkerhet.

– Dette temaet er svært viktig og av presserende karakter, står det i brevet partene har sendt til samferdselsministeren.

Blir sikrere neste år

I 2017 omkom en bussjåfør i en møteulykke mellom to busser ved Nafstad i Ullensaker. Bussene kjørte i under 35 kilometer i timen da kollisjonen inntraff.

Etter ulykken anbefalte Statens havarikommisjon i 2019 at norske myndigheter burde heve bussjåførenes sikkerhet.

I 2022 sendte Statens vegvesen et forslag på høring for å styrke kollisjonssikkerheten.

Vegvesenets forslag innebærer at alle nye busser må utstyres med en stålbjelke i midten av fronten på bussene.

illlustrasjon av lastebil, buss, bil og buss.

Dagens krav til kollisjonssikkerhet for ulike kjøretøy er markert i grønt. Markert i gult er frivillige tiltak som er installert i enkelte busser.

Illustrasjon: Statens havarikommisjon

Mener forslaget er godt nok

– Det er nesten umulig å konstruere kjøretøyene slik at det oppnås 100 % sikkerhet knyttet til enhver type ulykke, skriver sjefingeniør i Statens vegvesen Asbjørn Hagerupsen i en e-post til NRK.

Han viser til at det er mange faktorer som spiller inn ved en ulykke. Sjåførens oppmerksomhet, bussens hastighet og tilstand er blant disse.

– Med dette innfører vi et nasjonalt krav som er skjerpede sett i sammenheng med det som EU krever for buss i dag, skriver Hagerupsen.

Forslaget ligger nå til politisk behandling hos Samferdselsdepartementet.

– Vi mener forslaget er godt nok. Det er mange hensyn som skal avveies, sa samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) til NRK tidligere i januar.

Jon-Ivar Nygård:

Samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap).

Foto: Alf Simensen / NTB

Dette krever bransjen av fylkene

I Norge er det fylkeskommunene som har ansvar for det lokale kollektivtilbudet.

De seks bransjeorganisasjonene har også sendt et felles brev til dem.

I brevet krever en samlet bussbransje at sjåførenes sikkerhet blir prioritert når fylkene lyser ut fremtidige anbud.

De ber om at alle nye busser får krav om følgende sikkerhetstiltak:

  • En stålbjelke i midten av fronten av bussen som skal bedre sikkerheten ved frontkollisjoner.
  • En bjelke i bunnen av hele fronten på bussen som skal hindre andre kjøretøy fra å havne under bussen.

I tillegg mener bransjeorganisasjonene det bør legges ekstra vekt på forsterkning av hjørnet foran sjåførplassen når ulike anbud vurderes.

Det er små, men viktige skritt i riktig retning for mer sikre busser, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Vil ha enda strengere krav

Over 8000 nåværende og tidligere bussjåfører er medlemmer av Facebook-gruppen Bussjåføren.

Etter dødsulykken i Fredrikstad i romjulen har sjåførsikkerhet vært et mye diskutert tema blant medlemmene, forteller talsperson Tore Halvorsen.

Tore Halvorsen

Sikkerhetsoppgraderingene må finansieres gjennom statsbudsjettet, mener Tore Halvorsen. Han er talsperson for Facebook-gruppen Bussjåføren.

Foto: Tore Halvorsen

Han ber myndighetene stille enda strengere krav til sikkerhet.

I tillegg til sikkerhetskravet vegvesenet foreslår, og tiltakene bransjeorganisasjonene krever, må også hjørnestolpen til venstre for sjåføren forsterkes, mener Halvorsen.

Dersom en buss kolliderer på siden der sjåføren sitter, er risikoen stor for at sjåføren blir alvorlig skadet.

– Stolpen blir rett og slett bare knekt. Den blir trykket bakover. Hele stolpen blir presset inn mot sjåførplassen, sier Halvorsen.

En rød buss som har fått sjåførsiden av fronten knust etter en kollisjon mellom to busser i Fredrikstad

Slik så den ene bussen ut etter frontkollisjonen mellom to busser i Fredrikstad i romjulen. Sjåføren som kjørte bussen overlevde ulykken, men ble påført alvorlige skader.

Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK

Han mener også sikkerhetskravene bør få tilbakevirkende kraft, slik at alle busser som kjører på norske veier i dag får sikkerheten oppgradert.

– Vi har ingen å miste. Alle skal hjem til sine familier etter jobb, sier Halvorsen.

Les også Sjølvmord i trafikken blir ikkje kartlagt: – Forferdeleg at det blir utsett

Lastebil som har vært utsatt for en frontkollisjon. Grillen på bilen har fått seg en real smell.