Hotellinvestor Buchardt, som har bygget Gardermoens største hotell – Clarion Hotel Oslo Airport og som nå bygger Stockholms største hotell, mener trafikken på Rygge vil bli for lokal.
- De som skal ut og fly reiser hjemmefra og rett ut på flyplassen. Når de lander, skal de også rett hjem. Flyplassen på Rygge ligger rett og slett for bynært til at det kan bli noen forretning ut av et flyplasshotell, sier Buchardt til Moss Avis.
Arthur Buchardt ønsker ikke å bygge hotell ved Rygge sivile lufthavn. Foto: Scanpix
Nok av hoteller
– Hoteller er det nok av i regionen. Dessuten har jeg allerede Østfolds fineste hotel, sier Buchardt, som eier Quality Hotel i Sarpsborg.
Han tror heller ikke de ansatte ombord i flyene vil overnatte på et hotell ved den sivile flyplassen på Rygge.
– Ser du på Gardermoen overnatter bare fem prosent av flycrewet der. De reiser heller inn til Oslo. Det samme vil skje på Rygge, sier han.
Stor trafikk
Rygge sivile lufthavn vil trolig kunne stå ferdig i 2007. Konsesjonen for sivil flyplassdrift ble gitt i november i 2004.
Bygge- og endringsarbeidene kan koste nærmere 300 millioner kroner.
Det er forventet at flere hundre tusen passasjerer årlig vil benytte seg av den sivile lufthavnen på Rygge.
Til sammenligning regner Torp flyplass ved Sandefjord med å komme opp i 1,2 millioner passasjerer i år 2005. Bare i år har Torp en trafikkvekst på 100 000 passasjerer.