Tall som Klassekampen har innhentet fra Statens vegvesen viser at det hittil i år er gjennomført kontroller av 5.070 vogntog ved grenseovergangene Svinesund, Ørje og kontrollstasjonen Taraldrud.
2.043 av kontrollene endte i bruksforbud. 115 ble meldt til politiet.
Tall tilbake til 2010 viser at det siden da har vært økning i bruksforbud og anmeldelser. Tre av ti kontrollerte kjøretøy fikk bruksstopp i 2010.
Vegvesenet tar stikkprøver der de har mistanke om feil, men klarer ikke å kontrollere alle vogntogene som kommer til Norge.
– Det går forbi trailere her med feil. Vi har ikke sjanse til å sjekke alt. Når du vet at vi bare får kontrollert et fåtall, skjønner du at mange ikke skulle kjørt videre, sier inspektør Roger Gulvik i Statens vegvesen.
Dramatisk
Lederen av Stortingets samferdselskomite, Linda Hofstad Helleland (H), sier til NTB at det er dramatisk at så mange vogntog kjører rundt med feil, mangler og ikke overholder norsk regelverk.
– Selv om regjeringens økte midler bidrar til mange flere kontroller av tungtransport er det bekymringsfullt at kontrollørene bare ser ut til å ta unna toppen av isfjellet. Disse trailerne utgjør en stor trafikksikkerhetsrisiko, og vi er nødt til å jobbe mer effektiv og samordnet for å ta dem som kan være rene dødsfeller på norske veier, sier hun.
Les også:
Tungbilpoliti
Ifølge Gulvik har mange utenlandske sjåfører dårlig kunnskap, blant annet om sikring av last. Han trekker også fram tekniske problemer med kjøretøyene som et annet omfattende problem.
Linda Hofstad Helleland sier det haster med å få på plass et tungbilpoliti, hvor man koordinerer innsatsen fra Statens vegvesen, tollvesen og politi.
– Denne enheten vil kunne jobbe mye mer effektivt og målrettet, ved at Statens vegvesen får utvidet politimyndighet og kan utstede bøter der og da, fremfor å vente for å anmelde saken til politiet.
Les også:
– Trafikkfarlige vogntog skal holdes tilbake
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har også engasjert seg i saken, og sier i en pressemelding at man har sett behov for å justere dagens regelverk, slik at myndighetene får utvidet rett til å holde tilbake tunge kjøretøy.
– Nå foreslår vi at også Statens vegvesen og tollmyndighetene, i tillegg til politiet, får en rett til å holde tilbake tunge kjøretøy. Dette kan skje uavhengig av om bot eller gebyr er godtatt, sier Solvik-Olsen i pressemeldingen.
Høringsforslaget er sendt ut av Vegdirektoratet, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.
– Erfaringene viser at mange førere som blir ilagt bøter, ikke gjør opp for seg i ettertid, og brudd på vegtrafikklovgivningen blir derfor uten konsekvenser. Det nye forslaget vil bidra til å rette på dette, sier Solvik-Olsen.
I forslaget som er sendt ut på høring heter det at:
- Hvis en motorvognkjører ilegges eller antas å ville ilegges straff eller gebyr for overtredelse av bestemmelser etter vegtrafikkloven, kan politiet, Statens vegvesen og tollmyndigheter holde tilbake kjøretøy inntil bot, gebyr og eventuelle omkostninger er betalt.
- Kjøretøy skal holdes tilbake når aktuelle myndigheter ser det nødvendig, for å sikre betaling.
(NTB/NRK)