Mange har sikkert glemt eller fortrengt det nå i sommervarmen. Men ikke de som sitter med ansvaret for brøytebudsjettet.
– Svært krevende
Årets vinter var svært krevende, slår Bymiljøetaten fast.
– Store snøfall med påfølgende skiftende vær medførte at mange boligveier og fortau fikk tykke islag, skriver etaten i et brev til byrådet.
For å holde gater og veier, fortau og sykkelstier noenlunde fri for is og snø, brukte etaten 156 millioner kroner.
Det er en budsjettsprekk på 70 millioner kroner.
Derfor har de bedt byrådet om å få tappe det såkalte vintervedlikeholdsfondet.
Det får de nå lov til. Over halvparten av pengene på fondet går med.
– Betydelig reduksjon
Alternativet ville gjort det vanskeligere for de som ferdes rundt i byen.
– Gjenstående budsjett er ikke tilstrekkelig til å dekke vinterdriftstjenester ut året uten betydelig reduksjon av øvrig tjenesteproduksjon, skriver etaten.
Det er store tall det er snakk om.
- 201.000 kubikkmeter snø er kjørt bort fra veinettet.
- 18.100 tonn salt, 16.700 tonn grus og 17.400 kubikkmeter saltlake er strødd ut.
30 meter høy
Kommunen fikk mye kritikk for å somle med å fjerne snøhaugene i bygatene sist vinter.
Tallene kan kanskje forklare at ting tar tid.
Tre ganger så mye snø måtte kjøres bort i 2023 som året før. Og ti ganger så mye som i 2021.
Hvis all snøen hadde vært dumpet på en fotballbane, ville snøhaugen vært 30 meter høy.
Å spa fram bilen kan være en utfordring etter at brøytebilen har vært der. Her fra Frogner.
Foto: Rodrigo Freitas / NTB