Det borgerlige flertallet på Stortinget ønsker å sette Oslo-byrådet til side og vil ha en såkalt statlig plan for å få gjennomført den store omleggingen av Norges kanskje viktigste vei, E6 Oslo øst.
Flertallet i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget har bedt regjeringen sette av planleggingsmidler til milliardprosjektet. De har også bedt regjeringen vurdere behovet for en statlig reguleringsplan.
– Hvorfor er dette nødvendig?
– Det har vært tverrpolitisk enighet om Manglerudtunnel. Når byrådet velger å ikke forholde seg til Oslopakke 3, må Regjeringen rett og slett ta ansvar, svarer Nicolai Øyen Langfeldt fra Oslo Høyre til NRK.
Han får støtte av Hallstein Bjercke (V).
– Det handler ikke om å bygge en vei, men å putte den under bakken. Mange titusener av mennesker bor tett inne på denne veien i dag og får sin livskvalitet ødelagt på grunn av de uheldige bivirkningene, sier Bjercke.
Miljøbyråd: – En krigserklæring
Dette blir å overkjøre lokaldemokratiet og Oslo, mener byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), som er ikke nådig i sin kritikk.
– Det er en krigserklæring mot Oslos mål om å bli en nullutslippsby. Vi jobber på spreng for å få flere til å sykle, gå og reise kollektivt. Samtidig presser regjeringen gjennom motorveier, sier hun.
Rundt 5 kilometer av veien, langs ganske tett befolkede områder, er planlagt i tunnel. I tillegg skal det komme en ny lokalvei. Hele strekningen skal få gjennomgående kollektivfelt og sykkelvei på overflaten.
– Vil ikke dette skape renere luft for de som bor der?
– Nei, dette vil skape mer trafikk lokalt, svarer byråden.
- LES OGSÅ:
Milliardprosjekt
E6 Oslo øst-prosjektet startet som et tunnelprosjekt på Manglerud-Ryen. Det har likevel vokst med årene og omfatter nå 15 kilometer av dagens E6, fra Klemetsrud i sør til Trosterud i nord.
Prislappen? Minst 16 milliarder kroner.
Prosjektet blir den dyreste veiutbyggingen i Oslo noensinne.
Nødvendig at staten griper inn
– Lan Marie Berg beskriver dette som en krigserklæring, hva mener du om det?
– Forrige gang dette var oppe til behandling var i Oslopakke 3, da signerte Berg på at denne veien skal bygges. Det at de nå går bort fra det, det finner vi oss ikke i, svarer Bjercke fra Venstre.
– Det er ganske utrolig at byrådet i Oslo er motstander av å flytte forurensende biltrafikk fra nabolag til en tunnel og under bakken, legger Langfeldt til.
Vil fjerne trafikken fra nabolag
– Vi opplever at flertallet i Oslo med MDG, Arbeiderpartiet og SV i spissen ikke ønsker å forholde seg til alle deler av Oslopakke 3-avtalen, som inkluderer Manglerudtunnelen, sier Langfeldt.
Hadde man tenkt slik tidligere ville man aldri fått Operatunnelen, Ekebergtunnelen eller Vålerengatunnelen, mener han.
– Befolkningen på Manglerud fortjener nøyaktig det samme som befolkningen på Kampen, Galgeberg og Vålerenga, at trafikken fjernes fra nabolaget.
- Les også: Åpner for mer bompenger i Oslo
- Les også: Her er bompengeveien som er en nøtt for de rødgrønne