Blinde Andrea påkjørt 11 ganger av elsparkesykler

En fersk rapport viser at det er ti ganger flere ulykker med elsparkesykler enn med vanlige sykler.

Andrea Isaachsen Olvi er 23 år, fra Oslo og er blind.

HUND: Førerhunden til Andrea Isaachsen Olvin er god til å hjelpe henne forbi parkerte elsparkesykler, men de som kjører rundt er vanskelig for hunden å kontrollere.

Foto: Hanne Bjørdal Roald / NRK

Andrea Isaachsen Olvin er 23 år og blind. Elsparkesyklene rundt om i Oslo er ikke akkurat hennes bestevenn.

– Jeg har per dags dato blitt påkjørt av elsparkesykler elleve ganger. Alle gangene har vært bakfra eller fra siden, sier hun.

Hun sier hun ikke har peiling på hvor mange ganger hun har falt over elsparkesykler, men både dette og påkjørslene har gjort at hun har slått seg.

– Det har ført til at jeg får skader, store blåmerker, vondt og ubehag. Det har aldri vært så alvorlig at jeg må inn til legevakten eller lignende, men såpass at det gjør vondt i flere uker etterpå, sier Olvin.

Veldig populært

Fra 2019 ble det mulig å leie elsparkesykler i hovedstaden. Mange selskaper har etablert seg og folk brukte i gjennomsnitt elsparkesykkelen én gang i uka.

Nils Fearnley, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

FORSKER: Nils Fearnley, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har jobbet med å finne ut hvordan elsparkesyklene funker i vårt samfunn.

Foto: Svein Erik Dahl / Samfoto

– Det er helt overraskende hvor populær bruken av elsparkesykler er. Både i hovedstaden, i andre byer og i utlandet, sier Nils Fearnley, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

TØI har kartlagt elsparkesykkelbruken i Oslo. De har blant annet sett på hvor populært det er, sikkerheten og om det er bra for klimaet eller ikke.

Rapporten viser at det er ti ganger større sjanse for å havne i enn elsparkesykkelulykke enn i en sykkelulykke.

At ulykker som Andrea Isaachsen Olvi forteller om skjer, viser altså tallene.

Mange skader i 2019

Oslo Skadelegevakt og akuttmottaket på Oslo universitetssykehus på Ullevål registrerte fra 1. april til og med 31. juli over 300 skader i forbindelse med bruk av elektrisk sparkesykkel.

21 av skadene var alvorlige, mens resten var moderate eller lettere skader.

Elsparkesykkel i Oslo sentrum

VELDIG POPULÆR: Elsparkesykkelbruken har blitt populær i hovedstaden, men har også ført til mange ulykker.

Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Kommunen må tilrettelegge

I rapporten fra TØI kommer det frem at markedet må reguleres og at kommunen sitter med nøkkelen.

– Kommunen bør stille krav til elsparkesykkelselskapene, at selve sykkelen er mer robust, stabil og at den har større dekk som demper bedre, sier forskningslederen.

Han mener også at veiene og gatene rundt om i Oslo ikke er bra nok for bruken.

– Vi trenger flere sykkelfelt, mange av elsparkesyklistene ønsker å kjøre i sykkelfelt, sier han.

I rapporten kommer det frem at mange som kjører elsparkesykkel synes det er skummelt å kjøre sammen med biler i veibanen.

Oslo kommune vil se på rapporten

Oslo kommune har vært med på å finansiere rapporten. De vil nå bruke tid for å se på hva som kan gjøres for å skape et tryggere bybilde.

– Dette er et nytt tilbud, og jeg gleder meg til å se nærmere på hva som skal til for at vi kan få ned ulykkesrisikoen og forsøplingsproblemet, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG).