SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Se bilder av byggingen av ny Svinesundbru
Se bilder fra den gamle Svinesundbrua
Det bergenske Bro og Tunnelselskapet er halvt eid av private og halvt av Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune.
De siste årene har firmaet ekspandert raskt. Ved siden av å stå bak Autopass-systemet i bomringen rundt Bergen, har selskapet fått en rekke lignende oppdrag rundt i landet.
– Vi har stort sett vunnet det som har vært av anbudsrunder, sier Tore Skulstad, administrerende direktør i Bro og Tunnelselskapet AS, til BA.
Eksportere bompengetjenester
Skulstad håper Svinesundsbruene kan bli en vei for selskapet til å få etablert seg i utlandet.
– Mange har brent seg på å vokse for fort, og den fellen vil vi ikke gå i. Men erfaringene fra Svinesund vil gi oss en pekepinn på om vi skal sikte oss ytterligere inn mot utenlandsmarkedet, sier han til BA.
Avtale verdt åtte millioner
Avtalen Det bergenske Bro og Tunnelselskapet har inngått med Statens vegvesen er trolig verdt åtte millioner kroner, skriver BA.
– I penger er ikke dette noe stort prosjekt for oss, men det er veldig viktig strategisk. Svenskene har aldri hatt bompenger, og nå får vi sjansen til å vise oss frem, sier Skulstad.
Erfaring utslagsgivende
Senioringeniør Geir Kjøningsen i Statens vegvesen sier Autopass-erfaringen var utslagsgivende for at valget falt på Det bergenske Bro og Tunnelselskapet.
– Det var viktig for oss når vi tok avgjørelsen og ga dem anbudet sier Kjøningsen til avisen.
Han forteller at systemet på Svinesundsbruene blir likt det i Bergen, men at reisende også får muligheten til å betale manuelt på stedet.
Fire bomstasjoner skal bygges på Svinesund. To i hvert land og to ved hver av bruene. De åpnes samtidig i juni 2005. Ill. Statens vegvesen.