• Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Humor
  • Distrikt

Nyheter

  • Nyhetssenter
  • Norge
  • Urix
  • Kultur
  • Livsstil
  • Viten
  • Dokumentar
  • Ytring
  • NRK Sápmi
  • NRK Kvensk

Sport

  • Sportsnyheter
  • Resultater
  • Sendeplan
  • Videoklipp

Distrikt

  • Agder
  • Innlandet
  • Møre og Romsdal
  • Nordland
  • Oslo og Viken
  • Rogaland
  • Troms og Finnmark
  • Trøndelag
  • Vestfold og Telemark
  • Vestland

Temasider

  • NRK Humor
  • NRK Mat
  • NRK Skole
  • NRKbeta

Info

  • Hjelp
  • Informasjon
Logg inn

  Oslo og Viken

  • TV
  • Radio
  • Tips 03030
  • Følg oss

Ber Riksrevisjonen granske SFT

EMR i London, England, der biler hugges opp. Foto: Frode Syvertsen, Mepex Consult AS.

EMR i London, England, der biler hugges opp. Foto: Frode Syvertsen, Mepex Consult AS.

Bellona reagerer på at SFT sender miljøfarlige bilvrak til England. Miljøorganisasjonen mener myndighetene tenker økonomi og ikke miljø.

Publisert 02.02.2004, kl. 14.57 Oppdatert 03.02.2004, kl. 08.33
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost
Publisert 02.02.2004, kl. 14.57 Oppdatert 03.02.2004, kl. 08.33

Artikkelen er flere år gammel.

Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Av:
Jan-Henrik Kulberg

Organisasjonen ber Riksrevisjonen granske SFTs eksport av norske bilvrak til fragmenteringsverk i England. Det er SFT og altså staten som eier de flatpressede bilvrakene.

Vrakene blir sendt med båt fra blant annet Drammen og Larvik. Bilene presses flate i Norge før de sendes avgårde.

Farlig avfall

Styreleder i Bellona, Olaf Brastad, sier vrakene er farlig avfall, og at de aldri burde vært sendt til et land med lavere miljøkrav enn i Norge.

Havner i London

Statens Forurensningstilsyn, SFT kommer i år til å sende 47.000 tonn bilvrak med båt over Nordsjøen. Noe havner i Skottland, men resten ender hos European Metall Recycling i East Tilbury utenfor London. Bedriften håndterer 60 prosent av alt skrapmetall i Storbritannia.

Bellona mener bedriften ikke tilfredstiller norske miljøkrav.

Skal overvåke miljøet

SFT henter inn anbud fra anlegg både i Norge og utlandet, for å finne den løsningen som gir mest økonomisk uttelling for staten. Samtidig er SFT forurensningsmyndighet og er den instansen her i landet som skal sørge for at norske miljøregler følges. I fjor mottok den engelske bedriften over 70 prosent av alle norske bilvrak.

Frustrasjon

Alle vrak fra Vestfold sendes til England, mens Norsk Metallretur i Skien tar i mot bilvrak fra Telemark, og Hellik Teigen i Hokksund får vrakene fra Buskerud. Ved disse bedriftene er frustrasjonen stor over det de oppfatter som forskjellsbehandling fra SFT.

Sendes fra Larvik og Drammen

Eksporten til England skjer fra flere norske havner, blant annet fra Larvik og Drammen. I fjor forlot over 15.000 tonn Drammen Havn, forteller maritim sjef Ivar Vannebo.

Bilvrak sendes fra Drammen havn til England for opphugging. Foto: Jan-Henrik Kulberg.

Bilvrak sendes fra Drammen havn til England for opphugging. Foto: Jan-Henrik Kulberg.

Dumpes i England

Bellona mener vrakene er farlig avfall, blant annet fordi de inneholder rester av brommerte flammehemmere. Styreleder Olaf Brastad beskylder dermed SFT for å dumpe farlig avfall i et land med lavere miljøkrav enn i Norge

-Ikke noe problem

SFT ser ikke dette som noe problem. Direktør Håvard Holm sier de vurderer miljøkravene i England som gode nok, og at de velger de løsningene som er mest kostnadseffektive.

Ville ikke fått tillatelse

-Vi har dokumentasjon på at miljøkravene i England er vesentlig lavere enn i Norge. Det sier direktør Osvald Lyngstad i Norsk Metallretur AS i Skien. Han har besøkt anlegget i London. -Anlegget ville aldri fått tillatelse til å drive i Norge, sier han. -Her hos oss er vi pålagt å renset støvet som dannes når bilene males til små biter. Anlegget i London har ingen slik rensing, sier han.

Publisert 02.02.2004, kl. 14.57 Oppdatert 03.02.2004, kl. 08.33
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Norske bilvrak til England (Buskerud)

Pris til NRK-journalist

Statsråden forsvarer bilvrakeksport

Mer om: Norske bilvrak til England (Buskerud)

NRK anbefaler

Kjøpte leilighet 600.000 over takst – mangler vann

Selger luksus-vaksineturer til turister: – Totalt overveldet av antall henvendelser

Flere nyheter fra Oslo og Viken

jtarF-9rsK8

Fryktet smell for Fossesholm – ringte faren før han satte opp junioren på ankeretappen

Ølservering

Må oppgi adresse for å få drikke øl i Bærum

Universitetet i Oslo testing på Blindern

Rekordmange har testet seg for korona i Oslo

NRK Oslo og Viken

  • E-post:  osloogviken@nrk.no
  • Drammen:  32 27 22 00
  • Oslo:  22 80 82 50
  • Fredrikstad:  69 38 48 00
  • Regionredaktør:  Heidi Pleym
Norsk Presseforbund, logo.

Vi arbeider etter
Vær Varsom-plakatens regler
for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.


Nyhetstips 03030 Nyhetsbrev

Kontakt

  • Om NRK
  • Kontakt NRK
  • Lisens
  • Publikum i NRK
  • Delta i NRK-programmer
  • Jobb i NRK
  • Presse

Hjelp

  • Brukerstøtte
  • Tilgjengelighet
  • Personvern
  • Informasjonskapsler (cookies)

Tjenester

  • Yr
  • NRK Skole

Produksjon

  • Eksterne produksjoner
  • Produksjonsfolka
  • Retningslinjer og design

Salg

  • Spons og salg
  • NRK Butikken
Til toppen
NRK Opphavsrett NRK © 2021 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal