På Åsland, helt sør i Oslo, er forarbeidene i gang til bygging av Follobanen, som skal stå ferdig i 2021. Neste år starter boringen av den nesten 20 kilometer lange tunnelen til jernbanelinja, utført av fire enorme tunnelboremaskiner.
Steinmassene fra tunnelen ønsker Jernbaneverket å legge i et deponi på Åsland, og målet er at dette skal bli byggegrunn for det planlagte nye boligområdet på Gjersrud-Stensrud.
Nå stiller Oslo kommune spørsmål ved om deponiet er egnet som byggegrunn.
– Vi må være sikre på at disse steinmassene er god framtidig byggegrunn, og ikke minst, at det er miljømessig forsvarlig å deponere dem i Gjersrud-Stensrud-området.
Det sier Eskil Bråten, direktør i Eiendoms- og byfornyelsesetaten i Oslo kommune.
Usikkerhetsmomenter
I en uttalelse til områdereguleringen av Gjersrud-Stensrud har Eiendoms- og byfornyelsesetaten en rekke innvendinger til Jernbaneverkets planer om massedeponi.
Etaten skriver at det er «betydelig usikkerhet knyttet til massenes egnethet....der massene blir utsatt for transport, utlegging og komprimering.»
– Vi frykter også uheldige miljømessige konsekvenser av deponiet. Det kan dreie seg om påvirkning av grunnvannet, biologisk mangfold i området, og det kan være forurensning i massene, sier Eskil Bråten.
Bråten understreker at Oslo kommune ser positivt på selve planen om å gjenbruke steinmassene til utvikling av boligområdene på Gjersrud-Stensrud.
Jernbaneverket fikk høsten 2014 tillatelse til å deponere cirka tre millioner tonn steinmasse på Åsland, men ønsker nå å gjøre deponiet betydelig større.
Avviser bekymringene
Mange av grunneierne og beboerne i området er også kritiske til Jernbaneverkets planer.
– Vi bor her, og å få et så stort deponi med den type masser vil jo støve noe vanvittig. Det vil ødelegge bomiljøet for de som bor her. Usikkerheten knyttet til å bruke steinmassene til byggegrunn gjør at vi risikerer at hele området ødelegges, sier Jan Erik Rehnstrøm, leder for Gjersrud-Stensrud Grunneierlag.
Jernbaneverket avviser innvendingene fra Oslo kommune og grunneierne.
– Jernbaneverket deler ikke bekymringen for gjenbruk av disse steinmassene, sier Anne Kathrine Kalager, prosjektleder for tunnel TBM, som er ansvarlig for tunnelboringen i Follobaneprosjektet hos Jernbaneverket.
– Vi ser at dette vil være en god samfunnsmessig utnyttelse av steinmassene, og at det vil være en miljø- og ressursmessig smart måte å bruke massene på. Her kan vi få en utstrakt bruk av gjenbruk, som blant annet vil gi mindre transport på vei, og vi kan opparbeide et fremtidig utbyggingsområde for Gjersrud-Stensrud.
Planene for Gjersrud-Stensrud og deponiet på Åsland ligger nå til behandling hos Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, og det er ikke klart når saken blir lagt fram for bystyret.