Bane Nor legger ned Østfold-kontor

Mens Bane Nor presses fra alle kanter for å få fortgang i jernbaneutbyggingen gjennom Østfold, flyttes ansatte bort fra området.

Tog Fredrikstad

Dobbeltsporet sørover fra Oslo er planlagt å gå gjennom Fredrikstad. Denne strekningen skaper nå problemer.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

– Vi beklager denne situasjonen og forstår at folk er frustrerte. Bane Nor er i dialog med den enkelte medarbeider for å finne løsninger for arbeidsoppgaver og stasjoneringssted, skriver prosjektdirektør Stine Undrum i Bane Nor til NRK.

Stine Undrum

Stine Undrum i Bane Nor sier ingen mister jobben som følge av nedleggelsen.

Foto: Anne Mette Storvik / Bane Nor

I fjor vår ble det kjent at Bane Nor hadde planlagt en rute inn mot Fredrikstad som gikk over et område med svært mye kvikkleire. I stedet for å starte byggingen, måtte derfor Bane Nor tilbake til tegnebrettet og jobbe frem en ny trasé som er mindre komplisert og rimeligere.

Det er i denne fasen de ikke lenger har behov for eget kontor for de minimum åtte personene som jobbet der, og som nå flyttes til andre kontorer.

Samles i Oslo og Moss

Nedleggelsen kommer få dager etter at det ble kjent at også neste del av strekningen, den som går gjennom Fredrikstad og til Sarpsborg, er planlagt i et svært krevende område med mer leire enn man trodde.

Det var en av forklaringene til at prisen på den 21 kilometer lange strekningen økte fra 8,5 til 29 milliarder kroner.

Ifølge Undrum har ikke nedleggelsen av Fredrikstad-kontoret noe å gjøre med forrige ukes leirenyhet, men henger sammen med problemene som ble kjent i fjor.

– Så lenge prosjektene våre er i tidlig planlegging, er medarbeiderne samlet i Oslo. Vi etablerer prosjektkontorer når vi nærmer oss byggestart og vil vurdere å etablere oss igjen når prosjektene på Østfoldbanen er mer modne, skriver Undrum.

Heftig debatt

Bane Nor Fredrikstad

Bane Nor legger ned kontorene i Fredrikstad sentrum.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

Utbyggingen av Østfoldbanen har skapt voldsom debatt i flere Østfold-byer. Spørsmålet er ikke om de ulike aktørene ønsker dobbeltspor, men hvor sporet skal gå.

Særlig i Sarpsborg er det sterke krefter i lokalpolitikken som ønsker en annen trasé enn det er lagt opp til.

– Vi kan ikke akseptere at det Bane Nor vil gå videre med er den dårligste løsningen for oss. Bystyret i Sarpsborg har lagt vekk dette alternativet tidligere, sier ordfører Sindre Martinsen-Evje til NRK.

Frykten er at utbyggingen blir forsinket dersom ikke debatten om hvor togsporet skal gå blir avsluttet.