Under behandlingen av Nasjonal Transportplan tirsdag fremmet partiet et forslag om at regjeringen må finne penger til ferdigstillelse av Intercity-utbyggingen innen 2026, men dette ble nedstemt.
– Jernbaneverket har sagt at den mest optimale kostnadsnormen for utbygging av Intercity til Halden får vi i løpet av 13 år. Derfor har vi sagt at regjeringen må komme tilbake til Stortinget med en sak om helhetlig utbygging av Intercity i 2026, sier stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal (KrF).
- Les også:
– Mer penger på bordet
Line Henriette Hjemdal (KrF) synes det er for dårlig at dobbeltsporet ikke står ferdig før i 2030.
Foto: Birger Kjølberg/NRKI forslaget fra KrF lå det seks milliarder kroner ekstra til jernbane de neste ti årene, samt at regjeringen må opprette et fond på 50 milliarder kroner.
– Skal vi få til det må det også legges mer penger på bordet, og vi har blant annet foreslått at det skal opprettes et infrastrukturfond – som kan ta større investeringer – for å få til de løftene som er helt nødvendige, sier Hjemdal.
Hun ønsker med dette å vise at KrF følger opp kravet fra fylkestinget i Østfold.
– Det viktigste nå er å vise retning og hva vi vil. Målet var å få Intercity ferdig til 2025. Det er det fylkestinget har gitt beskjed om til oss, og regjeringen. Da er det altfor dårlig at vi kanskje er i Halden innen 2030, sier hun.
- Les også:
Imponerer ikke Ap
Hjemdal mener alle stortingsrepresentantene fra Østfold burde støttet forslaget.
– Det å fremme et verbalforslag er vår måte å vise den politikkendringen vi ønsker. Så er det sikkert et flertall av Arbeiderpartirepresentantene fra Østfold som vil stemme ned dette forslaget som kunne gjort at vi hadde fått Intercity raskere til Østfold. Det får være deres sak.
Irene Johansen (Ap) mener KrFs forslag ikke innebar noen reell prioritering av jernbane.
Foto: ArbeiderpartietIrene Johansen fra Arbeiderpartiet lot seg ikke imponere av måten KrF fremmet forslaget på.
– Så lenge de ikke selv har prioritert å sette av midler til det, men ber regjeringen gjøre det, så ligger det ingen prioritering der i det hele tatt. Da er det bare gode ønsker, og det har vi alle, sier hun.
- Les også:
– Kommer ikke langt
Johansen har riktignok registrert at KrF foreslo å bruke seks milliarder mer enn regjeringen, men tror ikke det ville rukket særlig langt.
– Når vi vet at bare utbyggingen mellom Oslo og Ski koster 20 milliarder, så er det klart at hvis de skal videre fra Seut i Fredrikstad til Halden kommer de ikke langt med seks milliarder kroner.
– Her seiler rett og slett Hjemdal og KrF under falskt flagg. De anklager oss for å ikke ville prioritere utbygging til Halden innen 2026, men de gjør det heller ikke selv, sier Johansen.