Hopp til innhold

Avinor anker avgiftsdom

Avinor anker dommen fra Sandefjord tingrett som slår fast at de ikke har rett til å kreve millionbeløp på etterskudd fra Torp lufthavn. Saken har også betydning for Moss lufthavn Rygge.

Ryanairs ruter til og fra Torp bidrar til ny rekord.

Avinor vil ha flere titalls millioner kroner i betaling fra Torp og Rygge for kontrollen med luftrommet inn mot de to ikke-statlige lufthavnene.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

I fem år har Avinor og den ikke-statlige lufthavnen Sandefjord lufthavn Torp vært uenige om betalingen for innflyvningskontrollen, det vil si kontrollen med flytrafikken i luftrommet inn mot lufthavnen, det såkalte Farris TMA. Saken angår også Moss lufthavn Rygge, som ligger i det samme kontrollområdet.

Sandefjord lufthavn Torp.

Sandefjord lufthavn Torp har nektet å betale de 50 millioner kronene i året som Avinor krever for innflyvingskontroll-

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Avinor mener Torp skal betale 50 millioner i året, inkludert tårntjeneste. Dette kravet mente Torp er urimelig høyt, og har nektet å inngå en avtale.

Avinor saksøkte derfor Torp, for å få avklart om de har rettslig grunnlag for å kreve betalingen. I mai tapte Avinor saken i tingretten, men anker nå dommen til Lagmannsretten.

< Avinor tapte mot Torp

Rygge har betalt

Avinor har fått betaling fra Rygge for kontrollen med luftrommet så lenge Forsvaret satt som eier av flyplassen. I fjor ble imidlertid hele lufthavnen overdratt til Rygge Sivile Lufthavn AS, som følge av at Forsvaret la ned Rygge Flystasjon.

Moss Lufthavn Rygge

Moss lufthavn Rygge har betalt Avinor for kontrollen med luftrommet i flere år, og vil kreve penger tilbake dersom Avinor taper saken i retten.

Foto: NRK

Dersom Avinor ikke får medhold i lagmannsretten, kommer den private lufthavnen på Rygge til å kreve tilbakebetalt rundt 25 millioner fra Avinor for perioden etter 2012.

– Vil prøve saken videre

Avinor sier i en melding i dag at de anker fordi de mener å ha rett på betaling, selv om det ikke er inngått en skriftlig avtale om pris.

– Vi er uenige i dommen og mener å ha rett til å få betalt for de tjenestene vi leverer. Dette er prinsipielt viktig for selskapet, og vi velger derfor å anke dommen til lagmannsretten, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor Flysikring.