De to gulkledde beveger seg forsiktig gjennom skogen på Gardermoen uten å løfte synet fra bakken. Begge bærer på diverse leteutstyr, kart og kompass. De sprer seg i terrenget, men idet den ene oppdager en grop samler de seg.
– Dette ser ut til å være et anlegg for produksjon av tjære, sier arkeolog Kristin Fjærestad.
Sammen med Marianne Bugge Kræmer jakter de etter kulturminner i det tre kvadratkilometer store området øst for Oslo Lufthavn. Dette er området som er blitt pekt ut av flyplasseier Avinor som stedet hvor den nye rullebane bør bygges.
- Les også: Trenger ny rullebane på Gardermoen
Starter planleggingen av ny rullebane
Det er Avinor som har bedt arkelogene fra Akershus fylkeskommune om å gå i gang med registreringen i området. Arbeidet blir en del av reguleringsprosessen for tredje rullebane som nå starter for alvor.
– I desember skal vi ha oppstartsmøte med Ullensaker kommune. Samtidig jobber vi med konsekvensutredninger og planprogram. Vi har tjuvstartet med arkeologiske registreringer rett og slett for unngå frost i marka. Hvis alt går som vi ønsker kan planen være vedtatt før sommeren i 2019, sier prosjektdirektør Bent Skatvedt i Avinor.
Finner gamle kullrester
Tilbake i skogen er arkeologene i ferd med å avslutte letingen for dagen. De har sikret seg ulike stikkprøver av jorda og registrert funnene av kulturminner med en GPS-stav.
– For det meste finner vi gamle rester av kull og tjære som kan stamme fra middelalderen. Det er ikke uvanlig med slike funn i dette området, sier Fjærestad.
Funn som kan dateres til tiden før 1537, er ifølge kulturminneloven fredet, og det blir opp til Riksantikvaren å avgjøre om funnene skal undersøkes nærmere.
Området inneholder også rester fra nyere tid. Da tyskerne okkuperte Norge i 1940-1945, bygget de flybase her. For å beskytte flyene sine laget de såkalte splintbokser, som i dag anses for å være krigskulturminner.
– Slike krigskulturminner holder jo på å forsvinne, så da er jobben vår å registrere disse for Riksantikvaren. I tillegg er det interessant å få tips fra lokalbefolkningen som kjenner området, og som vet hvor krigskulturminner kan finnes, sier Fjærestad.
Letingen som såvidt har startet er bare første del av arkeologenes arbeid i området. Den andre delen vil bestå av leting på dyrket mark, som vil kreve dypere nedgravinger med gravemaskiner.
Om det blir ny rullebane på Oslo Lufthavn er fremdeles for tidlig å svare på. Før Avinor søker om lov til å bygge, må Avinor utrede konsekvensene av utbyggingen, og avgjøre når det vil bli behov for å øke pasasjerkapasiteten på Oslo Lufthavn.
I mellomtiden fortsetter arkeologene å saumfare skogen på Gardermoen.