Hopp til innhold

Ap: – En oppvisning i manglende beslutningsevne

Nestleder i transportnæringen på Stortinget, Eirik Sivertsen (Ap), er ikke imponert over regjeringens beslutning om å satse på flere veier mellom øst og vest – og ikke én.

Eirik Sivertsen

KRITISK: Ap-politiker og nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Eirik Sivertsen, er skeptisk til stamvei-beslutningen.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

– Dette syns jeg er en oppvisning i manglende beslutningsevne. Nå er det satt i gang store, kostbare utredninger som skulle vise hvilken av veiene som var den beste løsningen. Men til tross for det, så velger regjeringen å ikke prioritere, sier Sivertsen til NRK.

I dag ble det klart at regjeringen og samarbeidspartiene ikke velger mellom riksvei 52, riksvei 7 eller E16 som ny stamvei mellom øst og vest. De legger heller opp til en funksjonsdeling mellom alle tre veiene.

Fra før er det kjent at E134 over Haukelifjell blir den ene stamveien, mens kampen har stått mellom de andre strekningene. Regjeringen burde gått for én av veiene i tillegg til E134 og stått for det, fastslår Sivertsen.

– Man kan ikke prioritere alle, jeg tviler på at det er nok ressurser til det.

Hardangervidda og Hemsedal på kart

Regjeringen og samarbeidspartiene har besluttet at både riksvei 52 og riksvei 7 skal satses på.

Foto: NRK/Google

– Politisk tautrekking

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er enige med Sivertsen.

– Vi er bekymret for en stykkevis og delt utbygging fordi ressursene ikke blir kanalisert til den korteste, raskeste, laveste og mest driftssikre av veiene, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen.

OFV har vært tydelige på at det bør satses på én hovedveiforbindelse, sier Thorsen.

– Det vi ser nå er resultatet av en politisk tautrekking, hvor mange lokale krefter har fått gjennomslag, mens de nasjonale strategiske hensynene har måttet vike. Det kommer til å bli dyrt, og andre veier og samfunnsområder må lide.

– Ikke stor utbygging med en gang

Parlamentarisk leder i Høyre, Trond Helleland, redegjorde for beslutningen på en konferanse på Geilo i dag.

– Det er dyrt å bygge vei i Norge, men man må huske på at stamvei-utredningen har et tidsperspektiv fram til 2050, så det blir ikke stor utbygging med en gang, det skal være strekningsvise forbedringer til å begynne med, sa han til NRK.

Stortingsrepresentant Morten Wold (Frp) er fornøyd med avgjørelsen.

– Vi har det beste fra flere strekninger, som gjør at man kan utvikle flere strekninger enn hvis vi bare hadde valgt én.

Frykter for villrein

Naturvernforbundet er svært skeptiske til regjeringens avgjørelse, spesielt når det gjelder riksvei 7 Hardangervidda.

– Veiutbygging i seg selv gir store inngrep i naturen, sier fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet til NRK.

Riksvei 7 Hardangervidda skal utvikles som hovedveiforbindelse for persontrafikk, med stor vekt på mulighetene som finnes for turisme, og med hensyn til villreinproblematikken, skriver regjeringen i forslaget som ble lagt fram i dag.

– Villrein er veldig redde for mennesker, og vi må unngå at de får begrensa sitt område. Hvis de ikke tør å krysse veien og mulighetene for å finne mat begrenses, så er det stor sjanse for at stammen blir svekket.