Hopp til innhold

Ap vil ha åtte tog i timen fra Råde

Lokaltogene bør i framtida gå fra Råde i stedet for å snu i Moss. Det mener Siv Henriette Jacobsen, som er andrekandidat på Østfold Arbeiderpartis fylkestingsliste.

Siv Henriette Jacobsen, Ap Østfold
Foto: Anne Ognedal / NRK

Valglogo

Jernbaneverket mangler plasser til å sette tog om natten på Østlandet og har bedt kommunene og fylkeskommunene om innspill.

– Slik det ser ut nå blir parkeringsplassen for tog i Råde. Da er det ikke noe vits i at det går tomme tog dit, mener Jacobsen.

Vil styrke togtilbudet

Hun ser en mulighet for å styrke framtidas togtilbud for reisende fra Rygge og Råde, men også for folk i Fredrikstad og Sarpsborg.

– Pendlere fra Fredrikstad og Sarpsborg kjører allerede i dag til Råde, parkerer og tar toget.

Med lokaltog fra Råde kan store deler av fylket få åtte avganger i timen når dobbeltsporet er på plass, mener Jacobsen.

Sjur Helseth, Jernbaneverket

Jernbaneverkets regionale strategidirektør Sjur Helseth liker innspillet fra Østfold Arbeiderparti.

Foto: Reidar Gregersen / NRK

Innen 2020 skal Jernbaneverket ha klare de første nye hensettingsplassene for tog. Ski og sør for Ski skal prioriteres først.

Ikke tomme tog

– Men også Moss eller sør for Moss vil være tidlig ute. Der vil vi få anledning til å bedre togtilbudet når Follobanen kommer i 2021, sier regional strategidirektør i Jernbaneverket, Sjur Helseth.

– Vi vil lage hensettingsanlegg som gir minst mulig kjøring av tomme tog. Vi vil frakte mennesker og gods, ikke tomme vogner.

Han er glad for å få innspill som det Arbeiderpartiet nå kommer med og lover at Jernbaneverket skal se nærmere på forslaget.

Han understreker at det markedet som avgjør hvor togene skal gå fra : – Om det lønner seg å kjøre så mange tog så langt.

Senterpartiet er enig

Arbeiderpartiets forslag om å ha Råde som endestasjon med parkering for lokaltogene istedefor Moss, blir også positivt mottatt av leder for Senterpartiet i Østfold, Per Inge Bjerknes.

- Det blir mye diskusjon om jernbanetraséer og lignende, men det viktigste er tilbudet til innbyggerne. At folk ønsker å bruke toget. Flere avganger og flere stasjoner er det viktigste for folk, sier Bjerknes.