Jernbaneverket mangler plasser til å sette tog om natten på Østlandet og har bedt kommunene og fylkeskommunene om innspill.
– Slik det ser ut nå blir parkeringsplassen for tog i Råde. Da er det ikke noe vits i at det går tomme tog dit, mener Jacobsen.
Vil styrke togtilbudet
Hun ser en mulighet for å styrke framtidas togtilbud for reisende fra Rygge og Råde, men også for folk i Fredrikstad og Sarpsborg.
– Pendlere fra Fredrikstad og Sarpsborg kjører allerede i dag til Råde, parkerer og tar toget.
Med lokaltog fra Råde kan store deler av fylket få åtte avganger i timen når dobbeltsporet er på plass, mener Jacobsen.
Innen 2020 skal Jernbaneverket ha klare de første nye hensettingsplassene for tog. Ski og sør for Ski skal prioriteres først.
Ikke tomme tog
– Men også Moss eller sør for Moss vil være tidlig ute. Der vil vi få anledning til å bedre togtilbudet når Follobanen kommer i 2021, sier regional strategidirektør i Jernbaneverket, Sjur Helseth.
– Vi vil lage hensettingsanlegg som gir minst mulig kjøring av tomme tog. Vi vil frakte mennesker og gods, ikke tomme vogner.
Han er glad for å få innspill som det Arbeiderpartiet nå kommer med og lover at Jernbaneverket skal se nærmere på forslaget.
Han understreker at det markedet som avgjør hvor togene skal gå fra : – Om det lønner seg å kjøre så mange tog så langt.
Senterpartiet er enig
Arbeiderpartiets forslag om å ha Råde som endestasjon med parkering for lokaltogene istedefor Moss, blir også positivt mottatt av leder for Senterpartiet i Østfold, Per Inge Bjerknes.
- Det blir mye diskusjon om jernbanetraséer og lignende, men det viktigste er tilbudet til innbyggerne. At folk ønsker å bruke toget. Flere avganger og flere stasjoner er det viktigste for folk, sier Bjerknes.