Hopp til innhold

Krever 380 000 etter aksjon mot retusjert reklame

Reklameselskapet JCDecaux anmelder flere personer etter aksjonen før jul.

Aksjon mot retusjert reklame
Foto: Ungdom mot retusjert reklame

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Både i Oslo og flere andre steder gikk ungdom løs på reklameplakater, og merket dem med store klistrelapper for å protestere mot urealistiske idealer.

Modellene på plakatene ble blant annet utstyrt med store snakkebobler som sa:

«Etter at jeg begynte med Photoshop, har jeg gått ned masse i vekt»

Andre ble utstyrt med advarsler som likner dem du finner på sigarettpakker:

Iver Aastebøl i Rød Ungdom

Iver Aastebøl i Rød Ungdom har ingen planer om å punge ut.

Foto: Rød Ungdom

«Denne reklamen er retusjert, og gir et feil bilde av hvordan modellen ser ut»

Les også: Dette vurderer Lindex å anmelde

– Ingen planer om å betale

JCDecaux krever nå 380 000 kroner i kompensasjon fra talspersonen for Ungdom mot retusjert reklame, samt lederen av Rød Ungdom, Iver Aastebøl, skriver Dagsavisen.

Han stiller seg helt uforstående til kravet.

– Jeg er stolt av det jeg har gjort, og har ingen planer om å betale noen kjempebot. Jeg mener at retusjert reklame gjør mye mer skade enn aksjonene våre har gjort, sier Aastebøl til NRK.

Artikkelen fortsetter under bildet

Aksjon mot retusjert reklame

Ungdommene gikk til aksjon mot reklameplakater i flere norske byer.

Foto: Ungdom mot retusjert reklame

– Ikke hærverk

Han ser på aksjonen som sivil ulydighet, ikke hærverk.

– Blir vi straffet med hundretusener i bot for en politisk aksjon, vil det være en begrensning av ytringsfriheten, sier han.

Men dere har jo ødelagt plakatene?

– Vi har merket dem fordi det var nødvendig. JCDecaux er fast leverandør at dårlig selvtillit til norsk ungdom, vi følte det var nødvendig å gjøre noe med dette, sier Aastebøl til NRK.

Kan komme nye aksjoner

Aastebøl, som nå må møte i Forliksrådet, utelukker ikke nye liknende aksjoner.

– Reklamene er fikset på i Photoshop og gir et helt urealistisk bilde av hvordan folk kan eller burde se ut. Fortsetter JCDecaux å selge reklameplass til retusjerte reklamer vil vi vurdere nye aksjoner.

Aksjon mot retusjert reklame

Denne reklamen på Majorstua i Oslo ble utstyrt med redigeringsvindu fra Photoshop.

Foto: Ungdom mot retusjert reklame