Hopp til innhold

Anmelder 105 Uber-sjåfører

Norges Taxiforbund anmelder 105 Uber-sjåfører i Oslo-området. Forbundet mener Uber er pirattaxi, og har selv vært Uber-kunder for å samle dokumentasjon.

Kim Haagensen kjører Uber-bil

En Uber-sjåfør på jakt etter kunder i Oslo. Norges Taxiforbund har selv sittet på med Uber-sjåfører for å samle dokumentasjon på det de mener er ulovlig transport. Arkivbilde.

Foto: Tore Linvollen

trevland

Øystein Trevland i Norges Taxiforbund mener Uber er pirattaxi.

Foto: Norges Taxiforbund
Carl Edvard Endresen

Carl Edvard Endresen er sjef for Uber i Norge. Han er kritisk til taxiforbundets fremgangsmåte i saken.

De har gått målrettet til verks for å avsløre og identifisere sjåfører.

– Vi har noen som har vært kunder hos Uber, og samlet dokumentasjon, sier forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund til NRK.

Anmeldelsen som leveres til politiet i Oslo i dag, inneholder blant annet skjermbilder av bestillinger, kvitteringer, navn på sjåfører og bilder av biler.

Det var Nettavisen som først omtalte saken. Politiet og Samferdselsdepartementet mener Uber er ulovlig. Uber er uenig i det.

Mange sjåfører bøtelagt

Uber er en tjeneste basert på en mobilapp som formidler kjøreoppdrag mellom passasjerer og Uber-tilknyttede sjåfører som benytter sine egne biler i transporten. Tjenesten har møtt motstand i en rekke land.

– Det er vanskelig å kommentere direkte på dette uten å ha mer detaljer om hva Taxiforbundet mener å ha avdekket her, skriver Uber i en kommentar til NRK, og legger til:

– Vi stiller spørsmål ved metoden som er brukt for å grave opp personlig informasjon og regelrett jakte på partnersjåfører kun fordi de har benyttet uberpop-tjenesten til å tilby andre en trygg, rimelig og enkel måte å komme seg rundt i Oslo på.

Bøter

I løpet av det siste året har politiet bøtelagt og avskiltet nærmere 100 Uber-sjåfører i Norge, og mange har fått inndratt førerkort. Fra før har politiet indikert at de har straffesaker gående mot rundt 70 sjåfører.

–​ Dette er ikke bare vårt problem. Dette er et samfunnsproblem, hvor det blir unndratt skatter og avgifter, hevder Trevland til NRK som også mener dette handler om kundenes sikkerhet.

Uber hevnder på sin side at sikkerheten er ivaretatt.

– Uber er trygt på grunn av smart bruk av teknologi samt at alle sjåfører på plattformen har lagt frem vandelsattesten sin. I tillegg er alle turene dekket av en ekstra næringsforsikring.

Flere dommer i utlandet

I november ble en Uber-sjåfør i Danmark dømt til å betale en bot på 6.000 danske kroner for ulovlig taxikjøring. Dermed stadfestet den danske lagmannsretten en tidligere dom fra tingretten i København.

Også i Frankrike har selskapet blitt domfelt. To av selskapets toppsjefer ble dømt for ulovlig og villedende forretningsvirksomhet i juni.

Uber er forbudt i Tyskland, etter at en domstol kom frem til at selskapet bryter tysk lov.