Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen.
Foto: Pressefoto– Motorisert enhjuling som Airwheel er ikke et leketøy, men et kjøretøy som ikke er beregnet for barn, fordi det går raskere enn 6 kilometer i timen, sier Ann-Kathrin Årøen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.
Hun oppfordrer foreldre til å ta en prat med barna sine om risikoen det innebærer å bruke en motorisert enhjuling.
– Det kan skade både deg selv og andre, sier Årøen. De får støtte fra Statens vegvesen.
– Det krever en viss modenhet å bruke enhjuling, og derfor har man satt aldersgrensen til 16 år. Når kjøretøyet går framover av seg selv, stilles det høyere krav til føreren, sier senioringeniør Tormod Schau i Statens vegvesen.
Populært blant skolebarn
På Kjøsterud skole i Drammen opplevde de at flere barn under 16 år begynte å bruke enhjulinger til og fra skolen.
Jon Espen Palm, avdelingsleder Kjøsterud skole i Drammen.
Foto: Privat– Da måtte vi reagere. Det er ulovlig, og på samme måte som vi ville sagt fra dersom noen under 16 år, eller uten førerkort hadde kjørt moped til skolen, sa vi fra om dette, sier Jon Espen Palm, avdelingsleder ved Kjøsterud skole i Drammen.
Skolen sendte derfor ut et skriv til foreldrene der de gjorde dem oppmerksomme på at aldersgrensen er 16 år.
– Selger hundre i uka
Salget av selvbalanserende enhjulinger som Airwheel har tatt helt av de siste månedene, ifølge hovedimportøren i Norge, Sveinung Kristiansen.
Daglig leder i Kajakk og Fritid, Sveinung Kristiansen, var den første til å importere Airwheels til Norge.
Foto: Tove Bø / NRK– Nå selger vi opp mot hundre enhjulinger i uka, hovedsakelig til ungdom. Når noen kommer med det på skolen sprer det seg fort, sier Kristiansen. Han regner med at salget vil fortsette å stige i sommer.
Selv om det er 16 års aldersgrense, blir Airwheel også brukt av barn.
– I butikken opplyser vi kjøper om lovverket som gjelder, og selger ikke til barn under 16 år. Men det har vi liten kontroll over når folk kjøper på internett. Jeg ser jo at barn også bruker enhjuling, sier Kristiansen.
Geir Sørlie vil ikke kjøpe Airwheels til trettenåringen sin.
Foto: Tove Bø / NRKGeir Sørlie er innom Kajakk og Fritid i Drammen der de selger enhjulinger. Han har en sønn på 13 år som har veldig lyst på enhjuling.
– Vet du at det er 16 års aldersgrense for bruk av enhjuling?
– Nei, det visste jeg ikke. Men det høres jo fornuftig ut, det er viktig å passe seg i trafikken. Men det er kanskje ikke så annerledes enn å bruke skateboard eller sykkel? Men sønnen min er tretten, så da må han vente, sier Sørlie.
– Betydelig skadepotensiale
Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, advarer også mot uforsiktig bruk av enhjuling, særlig blant barn.
– Vi ser at enhjuling har et betydelig skadepotensiale. Man kan kjøre i et hull i asfalten eller kræsje i en fortauskant, og dersom man faller kan man få hodeskader, slagskader og bruddskader. Vi har selv sett uforsiktig bruk der unge mennesker har stått på enhjuling med mobilen i den ene hånda og bikkja i den andre hånda, sier Vennesland.
Lovverket som gjelder for enhjuling i dag er det samme som gjelder for Segway og andre ståhjulinger.