Hopp til innhold

Akuttiltak er Venstres valg

Venstre avgjør om Oslo kommune skal sette inn akuttiltak mot den dårlige bylufta. Nå må partiet våge å ta stilling, sier Arbeiderpartiets Rina Mariann Hansen.

Forurensing fra biler

Det er fortsatt uklart om bystyret har tenkt å sette inn akuttiltak i perioder med helsefarlig byluft. Illustrasjonsfoto.

Foto: ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / AP

I Oslo stritter byrådspartiene imot innføring av ethvert strakstiltak som betyr begrensninger på bilbruken.

Foreløpig er det bare partiene på venstresiden som vil strupe biltrafikken for å få ned luftforurensningen. Dermed er det Venstre som avgjør saken i bystyret.

Les mer:

Begrensning av menneskers frihet

Rina Mariann Hansen

Rina Mariann Hansen (Ap)

Foto: Arbeiderpartiet

– De to siste vintrene har eldre, småbarn, folk med hjertesykdommer eller luftveisplager blitt oppfordret til å holde seg inne på grunn av den dårlige lufta. Det er en begrensning av disse menneskenes frihet, sier Hansen.

Hun vil derfor legge press på Venstre for å få satt i gang tiltakene raskt.

- Vi kan ikke vente nok en vinter fordi Venstre ikke tør å ta stilling, sier Hansen.

Vil være sikker

Ola Elvestuen

Ola Elvestuen (V)

Foto: Svein Ommundsen

Venstres gruppeleder Ola Elvestuen er klar over partiets nøkkelrolle. Han viser til at fagfolk er usikre på hvor godt akuttiltakene virker og at de uansett må settes inn før lufta blir virkelig ille.

– Vi er villige til å sette i gang tiltak mot forurensing. Men det må være tiltak som faktisk virker.

– Vi ønsker ikke å gjøre noe som vil ha stor betydning for folk og så viser det seg i etterkant at det ikke hadde noen innvirkning på forurensingssituasjonen, sier Elvestuen.

Derfor vil han vite mer før Venstre tar stilling.

Krever tiltak

Samferdselsdepartementet har tidligere slått fast at Oslo og de andre store byene har makt og myndighet til selv å strupe biltrafikken.

Klima- og forurensningsdirektoratet krever nå at oslopolitikerne benytter seg av muligheten staten har gitt dem til å innføre kjøreforbud og andre bilrestriksjoner. .

Departementet trekker fram tiltak som totalt kjøreforbud i de verste områdene, datokjøring og omgjøring av bilfelt til kollektivfelt på hovedveiene for å bedre luftkvaliteten.

– Nå forventer vi at kommunene følger opp, sier seksjonsleder Hans Aasen i Klima- og Forurensningsdirektoratet.

Les mer: