Generalsekretær Christopher Briggs i Ramsar-sekretariatet, krever innsyn i alle tilgjengelige dokumenter om konsekvensene vei og jernbane vil ha for våtmarksområdet og ber også om å få komme på befaring i området.
– Dette brevet kan bare tolkes som at han er sjokkert over at et verdifullt våtmarksområde planlegges ødelagt, sier generalsekretær i SABIMA, Christian Steel.
Sabima er Samarbeidsrådet for biologisk mangfold, en miljøorganisasjon som jobber for bevaring av biomangfold. SABIMA er en paraplyorganisasjon for de biologiske foreningene i Norge
Briggs skriver videre at han er «overrasket» over at et område som det er frarådet å bygge to ganger tidligere på grunn av miljøhensyn, nå er med i planene.
Ramsar-konvensjonen er en internasjonal miljøvernavtale. Norge var i 1974 et av de første landene som skrev under på avtalen. Over 150 land har valgt å gjøre det samme, og 1880 områder er vernet gjennom avtalen.
Ødelegger uerstattelig område
Ifølge Christian Steel har Norge påtatt seg et internasjonalt ansvar for å ta vare på våtmarksområdet ved Tyrifjorden for å bidra til å opprettholde et arts- og naturmangfold.
Les også:
Området er uerstattelig og det finnes alternative veitraseer med langt mindre miljøkonsekvenser enn den de har valgt.
– Våtmarkene er en truet naturtype og viktig blant annet som matfat for trekkende fugler.
Ramsar-sekretariatet i likhet med SABIMA, oppfordrer planleggerne å finne fram alternativene som er lagt vekk.
Blant annet er det mulig å legge jernbanen om Nittedal og Lunner.
– Å bygge i dette området er konfliktfylt nesten uansett, men her har myndighetene muligheten til å finne alternativer som ikke ødelegger et av de mest unike områdene i landet, sier Steel.
Han mener det er fullt mulig å legge jernbane og vei utenom våtmarksområdene, men da må myndighetene tenke helt nytt.
Les også:
Ikke konkludert
Tidligere i høst sa statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset til NRK at politikerne er godt kjent med hvilke verneområder som finnes i dette området.
– Vi har ennå ikke konkludert hvor trasé for vei eller jernbane bør gå gjennom Hole og Ringerike.
Les også: