Faksimile fra postordrekatalogen "Ja takk".
Reklamen som puttes i postkasser over hele landet i disse dager gjør Arild Knutsen forbannet og sint.
Han mener at reklamen er et klart brudd på markedsføringsloven fordi virkningen av produktet ikke er dokumentert i annonsen.
Brosjyren som lover at fettet forsvinner, dumper ned i postkassene i disse dager.
Man kan bestille produktet, som beskrives som en gylden pille, på internet og telefon, eller man kan sende inn bestillingskupongen som allerede er frankert.
God butikk
Pillene selges via postordre og det er Postkjøp as i Røyken, med postadresse i Drammen, som står bak.
Faksimile fra postordrekatalogen "Ja takk".
Ifølge Bizweb, som er landets ledende leverandør av næringslivsinformasjon, har firmaet 12 ansatte og hadde en omsetning på over 28 millioner kroner i fjor.
Daglig leder Roy Thorud sier i en elektronisk post til NRK at firmaet i dag er en av de største i Norge på tradisjonell postordrehandel med 350 forskjellige produkter.
Han ville ikke la seg intervjue da vi kontaktet ham torsdag og har heller ikke svart på spørsmålene vi stilte skriftlig via e-post.
-Bryter markedsføringsloven.
Terje Killi
Slankepilleannonsen til Røykenfirmaet Postkjøp, bryter markedsføringsloven. Det sier regionsjef Terje Killi i Forbrukerrådet i Buskerud, Vestfold, Telemark.
Han mener lovverket bør skjerpes slik at slik at Forbrukerombudet får større fullmakt til å gi bøter og gebyrer.
Men presiserer at det er firmaet som reklamerer og selger produktene som har ansvar for å få dem godkjent ,i dette tilfellet, av Næringsmiddeltilsynet.
Killi mener folk bør være mer kritiske til hva de kjøper og anmelde firmaer som reklamerer i strid med norsk lov.