Advarer mot livsfarlige norske sommerdekk

Trafikklærer mener kravet til mønsterdybde på sommerdekk er for lavt. – Med så slitte dekk skal det ikke mye til før du mister veigrepet, sier han.

Bil

For å unngå vannplaning er det viktig å ha riktig type dekk.

Foto: Azad Razaei / NRK

Vått sommervær gir ofte vanskelige kjøreforhold. Mange har opplevd den ekle følelsen når bilen vannplaner.

For å ha godt veigrep på våt vei er det flere faktorer som spiller inn:

Du må tilpasse farten, bruke riktig type dekk og dekkene må ha riktig lufttrykk og mønsterdybde.

– På et sommerdekk bør du i hvert fall ha 4–5 millimeter mønsterdybde for å være trygg når det kommer til vannplaning, sier Geir Cato Kristiansen, daglig leder ved Learn trafikkskole.

Men kravet fra Statens vegvesen er langt lavere.

Slik sjekker du mønsterdybden

Man kan sjekke dekkene sine enten hjemme med en mønsterdybdemåler eller på verksted.

Foto: Karoline Berge Hammersmark / NRK

Oppfordrer folk til å sjekke

I Norge er minimumskravet til mønsterdybde på sommerdekk på 1,6 milimeter.

– Et dekk som har 1,6 mm mønstedybde er veldig slitt. Det ser nesten helt nedslitt ut, sier Kristiansen.

Han oppfordrer folk til å sjekke dekkene sine, enten hjemme med en mønsterdybdemåler eller på verksted.

Kristiansen sier at han ofte ser bilister som kjører rundt med feil dekk. Han tror mange alvorlige trafikkulykker kunne vært ungått dersom folk hadde brukt riktig dekk.

– En vanlig feil mange gjør er å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. Det er livsfarlig, sier Kristiansen.

Av alle de store forsikringsselskapene som NRK har vært i kontakt med, er det bare Gjensidige som har tall på antall ulykker som skyldes vannplaning eller dårlige dekk.

De oppgir de at de årlig får melding om rundt 50 ulykker.

Flere anbefaler mer enn kravet

Også NAF mener mønsterdybden bør være mer enn 1,6 mm. De anbefaler minimum tre mm mønsterdybde på sommerdekk.

Det samme sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

Torleiv Dalen Haukenes er produktsjef i Dekkmann.

Foto: Dekkmann

– På våt asfalt øker bremselengden med 30 prosent fra et dekk er nytt til mønsterdybden måler 3 mm. Enda verre blir det når dekket blir slitt ned til under 3 mm, sier Haukenes.

På et nytt sett sommerdekk er mønsterdybden rundt 8 mm.

Haukenes anbefaler å bytte dekk omtrent hver fjerde sesong, eller når dekket er slitt ned til 3 mm i mønsterdybde.

Vegvesenet: – Forsvarlig

Det er Statens vegvesen som setter kravene for mønsterdybde i Norge. De mener at kravet på 1,6 mm er forsvarlig.

Sjefsingeniør i Statens Vegvesen, Asbjørn Steinar Hagerupsen.

Sjefingeniør i Statens vegvesen, Asbjørn Steinar Hagerupsen.

Foto: Privat

– Når du kjører på vått underlag så er det flere parametre man må merke seg. Det er jo vannmengde i kjørebanen, strukturen på asfalten og vekt og hastighet til kjøretøyet, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Asbjørn Steinar Hagerupsen, og legger til:

– Så det er ikke mønsterdybde alene som avgjør for veigrep og bremselengde.

Et slitt dekk som er klart for utskiftning hos Dekkmann i Bodø.
Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / NRK

– Så du mener man er trygg mot vannplaning dersom man kjører med dekk med 1,6 mm i mønsterdybde?

– Dersom man avpasser farten etter forholdene. Er det mye vann på veien, det regner mye og det er store groper, så må man selvfølgelig redusere hastigheten slik at man ikke får vannplaning, sier Hagerupsen.