Hopp til innhold

Advarer mot å røre Follobanen

Leder av transportkomitèen på Stortinget er bekymret for at pengene skal gå til vedlikehold, og ikke nye dobbeltspor på Follobanen.

Dobbeltspor
Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Jernbaneverket i går ba om å få bruke investeringspenger til vedlikehold.

Samferdselsministeren vil ikke si noe im hvilke investeringer i jernbanen som kan bli utsatt, men leder av transportkomiteen Knut Arild Hareide, advarer mot å røre det planlagte dobbeltsporet mellom Oslo og Ski.

Knut Arild Hareide

Knut Arild Hareide advarer mot å røre Follobanen.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

- Det vi vet er at den strekningen får de store investeringsmidlene de neste årene, og derfor er dette en bekymring hos meg. Jeg synes ikke det er akseptabelt å bruke penger på vedlikehold, som egentlig skulle vært investeringer på Follobanen, sier han.

Frykter for Follobanen

Etter de enorme problemene i togtrafikken denne vinteren var det i går hastemøte mellom jernbanedirektøren og samferdselsministeren.

Her foreslo direktør i Jernbaneverket, Elisabeth Enger, å framskynde vedlikeholdet på bekostning av investeringer de neste årene.

Willy Franzen som er styreleder for pendlerforeningen i Follo og Østfold er bekymret for særlig en investering.

- Det er fare for, og vi er redd for at de tar ut denne Follobanen som vi har ventet på i 30 år, sier han.

Hva blir konsekvensene av det?

- Det blir jo buss da. Det kan jo ikke gå flere tog, sier Franzen.

-Utsetter bare problemene

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ville i går ikke si hvilke utbyggingsprosjekter som eventuelt kan bli rammet, men har lovet en orientering til Stortinget i vår.

Lederen for transportkomitèen på stortinget mener framskynding av vedlikehold er bra, men ikke på bekostning av viktige utbygginger .

-Vi er nødt til å øke vedlikeholdsinvesteringene i jernbanen, men hvis vi lar det gå ut over de investeringsprosjektene som vi har bestemt, gjør vi oss selv en bjørnetjeneste, sier Hareide.

Han mener dette kun vil føre til at man skyver problemene fem til ti år frem i tid:

- Vi trenger store investeringer i Osloregionen, og vi har ventet altfor lenge. De investeringene vi nå ha bestemt oss for, kan ikke utsettes.