Hopp til innhold

«Black week»: Netthandelen har økt med 97 prosent

Sammenlignet med i fjor har nordmenn handlet dobbelt så mye på nett hittil under «Black Week». Folk handler mest i Oslo og Viken.

netthandel

HANDEL: Koronapandemien har gjort at mange flere velger å handle på nett. Men varehandelen er ventet å øke også i fysiske butikker.

Foto: MARTE SKODJE / NRK

– Det er jo voldsomme tall. Det blir spennende å se hvordan hele «Black Week» uken kommer til å forløpe, sier direktør i Virke handel, Harald Jachwitz Andersen.

Tall fra betalingstjenesten Klarna viser nemlig at nordmenn har handlet 97 prosent mer enn i fjor, de to første dagene under «Black Week».

Posten Norge har allerede spådd «pakkehav» og ber om at folk sender pakker ekstra tidlig i år.

«Black friday» tok for alvor av i Norge i 2015, og har siden blitt utvidet til å gjelde hele uken. Butikker har store kampanjer og reklamerer for tilbud på varer.

Harald Andersen i Virke

STERK VEKST: Direktør i Virke handel, Harald Jachwitz Andersen tror veksten i netthandel vil være sterk i hele desember.

Foto: Virke

I år forventer Virke økning i handelen både i butikk og på nett.

– Vi har jo spådd en sterk vekst i varehandelen under «Black Week» i år, en oppgang fra 14 milliarder i fjor til 15, 5 milliarder i år, sier Andersen.

Han tror mange opplever det som enklere å handle hjemmefra, når man allikevel sitter hjemme og har hjemmekontor.

– Og så kan det også være at en del virksomheter også leder kunden over på nett, fordi kunden kanskje har et inntrykk av at det er mindre smittefare knyttet til å handle på nett, enn i fysisk butikk.

Andersen understreker at norske butikker er flinke til å overholde smittevernregler.

Mindre trafikk i butikken

– For oss er det med motsatt fortegn. Det her blir som en svart uke i regnskapet, sier Anne Louise Daae.

Hun driver to butikker i Gamlebyen i Fredrikstad som blant annet selger interiørprodukter.

– Denne uka er det dårlig for oss som driver nisjebutikker når det er black friday, fordi det klarer ikke vi å konkurrere med.

Anne-Louise Daae

MINDRE TRAFIKK: Anne Louise Daae forteller at det har vært litt mindre trafikk i butikken denne uken.

Foto: Victoria Marie Nordahl / NRK

Men Daae er ikke redd for at den store økningen i netthandel vil føre til mindre trafikk generelt i butikken.

– Gamlebyen vil alltid være i hjertet til folk og det vil alltid være mange folk som kommer til Gamlebyen. Og det er mye impulskjøp vi lever av, så jeg tror ikke vi blir utkonkurrert.

Daae har ikke nettbutikk, men skulle ønske at hun hadde det. I mars da de strengeste tiltakene for å få ned smitten ble satt i verk, brukte hun Facebook.

– Jeg la inn produkter som folk kjøper mye, og folk handlet fra gruppen. Folk handlet mye og var veldig støttende, sier hun.

Kvinner handler mest

Markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad forteller at handelen har økt mest i Oslo og Viken. Klarna er en betalingsløsning som brukes av over 7100 norske nettbutikker.

– Generelt er det flere som kommer på nett og ser fordeler med å handle på nett. Men først og fremst tror jeg den aller største veksten kommer på grunn av korona og de tiltakene som er her, sier han.

Thomas Elvestad

STOR VEKST: Markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad tror koronapandemien gjør at mange velger å handle julegaver på nett.

Foto: Tom-Egil Jensen Fredrikstad Medi / Klarna

Elvestad forteller at det er yngre kvinner som handler mest på nett.

– Vi ser jo at kvinner er de som handler mest. Nå de første dagene er faktisk over 70 prosent av omsetningen fra kvinner.

De mest populære varene på nett er elektronikk, smykker, vesker og lommebøker. Elvestad tror mange får en gave handlet på nett under treet i år.

– Jeg tror vel generelt nå at folk har sittet i fred og ro og handlet julegaver og tenkt litt fremover, sier han.