Hopp til innhold

– Utenlandske sjåfører ikke verre enn norske

1248 ganger i fjor anmeldte Statens vegvesen en tungbilsjåfør for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Tungtransport

MYE TUNGTRANSPORT: Det er klare regler for hvor mye hvile tungbilsjåfører må ha. Vegvesenet har oppdaget mange brudd på disse bestemmelsene.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Det er bare de mest alvorlige forholdene som blir anmeldt, så det er høye tall, sier teamleder for kontrollteamet til Statens vegvesen, Tron Ersvik.

Aldri før har vegvesenet kontrollert så mange tunge kjøretøy som de gjorde i 2016. 91.000 tunge kjøretøy er kontrollert, og i dag offentliggjøres landsoversikten over hva de har funnet.

Tallene viser at kontrollørene ga mer enn 18.000 sjåfører bruksforbud. Det betyr at hver femte kontroll endte i at sjåføren ikke fikk kjøre videre uten å utbedre feilen.

– Utenlandske ikke verre

Blant annet ble det gitt svært mange kjøreforbud på storkontrollen på Svinesund da den første snøen kom i november.

Kontroll av dekk på Svinesund

MANGE FEIL: 16 av 45 kontrollerte kjøretøy hadde for dårlige dekk eller manglet kjettinger da Statens vegvesen hadde kontroll på Svinesund i november.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

I tillegg viser tallene til vegvesenet at 1248 sjåfører ble anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Av disse er 868 norske, mens 380 er utenlandske.

Ersvik mener det er liten forskjell å spore mellom norske og utenlandske sjåfører når det gjelder brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– Vi kontrollerer vesentlig flere norske enn utenlandske, cirka hver tredje kontrollerte er en utenlandsk sjåfør. Så det tyder på at de utenlandske er verken verre eller bedre enn de norske, sier han.

Mener sikkerheten er god

Forbundsleder i Norges lastebileierforbund (NLF) Tore Velten

IKKE VELDIG BEKYMRET: Forbundsleder Tore Velten i Norges Lastebileier-Forbund.

Foto: Norges lastebileierforbund

Forbundsleder Tore Velten i Norges Lastebileier-Forbund mener at til tross for statistikken, har det aldri vært bedre trafikksikkerhet blant tunge kjøretøy i Norge enn nå.

– Det er mange nye kjøretøy, og bilparken har aldri sett så bra ut som i dag. Men kontrollen er blitt nøyere, og vi kjører i et klima som gjør at det hele tiden dukker opp feil som må rettes opp. Men vi er glade for at det er kontroller, både for trafikksikkerheten og for at det skal være lik konkurranse, sier Velten.

Han mener at selv om 18.000 bruksforbud virker høyt, synes han ikke det er skremmende.

– Det er strenge regler, og hver minste feil kan se veldig grov ut. Men når det blir sjekket ut, så er kanskje ikke bruddene så alvorlige likevel, sier Velten.

Han presiserer at det også ikke er slik at alle anmeldelser fra vegvesenet som innebærer at det faktisk har vært et reelt brudd.

– Vi er uenige i noen av bruddene og har mulighet til å forklare oss hvis det eventuelt blir en sak, sier han.