NRK fortalte torsdag at Statens vegvesen fastholder sin tidligere anbefaling om bru over nordspissen av Håøya etter å ha utredet alternativene grundigere.
– Dette skjer ikke
– Nå har jeg vært med i politikken i 25 år, og jeg tenker at dette skjer ikke de neste 25 åra heller, sier Sverre Myrli (Ap). Han sitter i Stortingets transportkomité og leder Akershus Arbeiderparti.
– Dette er et så enormt og kostbart prosjekt at med alle de store samferdselsprosjektene vi gjerne vil ha realisert i Oslo og Akershus de nærmeste åra, ser jeg på dette som nærmest urealistisk å få på plass.
Tre alternativer
Statens vegvesen har utredet tre måter å krysse Oslofjorden på hvor målet er å skape effektive bo- og arbeidsregioner på tvers av fjorden:
- Utvidelse av dagens Oslofjordtunnel mellom Frogn og Hurum (Rv. 23 Oslofjordforbindelsen) med ett ekstra løp parallelt med dagens og fire felts vei videre til Krokodden. Prisanslag: 7,2 mrd. kr.
- Ny vei i seks til sju kilometer kortere trasé lenger nord med bru via Håøya. Prisanslag: 16,0-17,7 mrd. kr.
- Ny vei i undersjøisk tunnel (11-14 kilometer) i om lag samme trasé som brua. Prisanslag: 10,7-11,7 mrd. kr.
Det siste alternativet foreslås skrinlagt for godt fordi en så lang tunnel med så mye trafikk vil stenge ofte og være en sikkerhetsrisiko.
– Jeg er rimelig sikker på at Stortinget kommer til å vedta at vi skal bygge et nytt tunnelløp. Det er mye, mye rimeligere enn å bygge ny bru, sier Sverre Myrli.
Konfliktfylt
Høyres medlem av transportkomiteen, Nils Aage Jegstad, som tidligere var fylkesordfører i Akershus, er enig.
– Det er billigere og mye raskere å gjennomføre. Tunnelen er bare halvferdig så lenge vi ikke har bygd et tunnelløp til. Det er lagt opp til rømningsveier på tvers av de to tunnelene slik at stengetiden på den gamle tunnelen nesten vil forsvinne.
Jegstad påpeker også konfliktene mellom brua og natur- og friluftsinteresser særlig på Håøya.
50 prosent flere biler
Noe må uansett gjøres. Ellers risikerer dagens bratte ettløpstunnel å måtte stenge fordi den ikke tilfredsstiller nye krav til tunnelsikkerhet.
– Vi har anbefalt bru. Den koster mer, men gir positiv nytte i motsetning til utvidelse av eksisterende tunnel. Det gir negativ nytte, sier seksjonsleder Tom-Alex Hagen i Statens vegvesen.
Men hvordan kan det ha seg at et alternativ som er så mye dyrere, er så mye mer samfunnsøkonomisk lønnsomt?
– Ei bru gir absolutt kortest reisetid, kortere trasé og økt antall reisende; inntil 50 prosent, viser våre beregninger. Samlet sett gir det en stor trafikantnytte som veier opp for den store investeringen.
Samlet sett best
Hagen sier at de negative konsekvensene som ikke kan måles i penger er noe av det de har sett mest på i tilleggsutredningen.
– Det veier tungt. Ei bru har helt klart er negative virkninger på friluftsliv, kultur og så videre. Men samlet sett, blant annet med tanke på samfunnssikkerhet og beredskap, gir bru så store fordeler at det er bedre enn de andre alternativene, sier Tom-Alex Hagen.
- Les også: Vil bygge bru over Håøya
- Les også: Fylkesmannen vil ikke ha bru over Oslofjorden